ناظران از روند کند انتقال دستگاه‌های بایومتریک به کابل شاکی هستند

© Sputnik / Alexei DanichevA demonstration of biometric information. (File)
A demonstration of biometric information. (File) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از برگزاری انتخابات ریاست ‌‎جمهوری شش روز می‌گذرد، اما تاکنون دستگاه‌های شناخت بایومتریک به‌گونۀ کامل از ولایت‌ها به کابل انتقال نشده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، شماری از دسته‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر بر انتخابات، می‌گویند که روند انتقال این دستگاه‌ها به کُندی به پیش می‌رود و این کار زمینه را برای دستبرد زدن به محتوای این دستگاه‌ها فراهم می‌سازد.

این دسته‌های انتخاباتی، هم‌چنان می‌گویند که نظارت قناعت بخش از چگونگی نگهداری این دستگاه‌ها در مرکزهای ولایت‌ها نیز وجود ندارد.

به گفتۀ این دسته‌های انتخاباتی، تاریخ دستگاه‌های شناخت بایومتریک قابل تغییر و تنظیم است و این، زمینه را برای تقلب فراهم می‌سازد.

نور رحمان اخلاقی، عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله عبدالله در این باره گفت: «در کنار تاریخ، یک بحث دیگر هم در دستگاه‌‎ها مطرح است که از یک دستگاه چقدر زمان استفاده شده‌است؛ مثلأ یک دستگاه بیست ساعت پی‌هم استفاده شده‌است، خوب این یک سوال است، اگر یک ارادۀ جدی باشد، شرکتی که سیمکارت‌های این دستگاه‌ها را فراهم کرده‌است، او می‌تواند زمان مشخص‌تری را از زمان استفاده دستگاه بدهد».

مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات امروز به طلوع‌نیوز گفت دستگاه‌های شناخت بایومتریک از بیش از ۲۱ ولایت به کابل رسیده‌اند و دستگاه‌های دیگر نیز به‌گونۀ محفوظ به کابل انتقال خواهند یافت.

او در این باره افزود: «اگر امروز را هم برایش تنظیم کند، باز یک آدم را باید پروسس کند که به او رأی بدهد آن آدم عکس داشته باشد، شصت داشته باشد و مراحل دیگر که این کار ناممکن است به جز از روز انتخابات».

همزمان با این، روند ثبت اطلاعات در بانک مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات جریان دارد.

محمد حسن رسولی، یکی از ناظران انتخابات در کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «سکرینی را که این‌جا نصب کرده‌اند ما می‌توانیم توسط آن هر کمپیوتر و هر میز را زوم کنیم و تمام کارهای شان را از نزدیک مشاهده کنیم».

گفتنیست که انتخابات ریاست‌جمهوری، به روز شنبه (6 میزان) برگزار شد. بربنیاد آمار کمیسیون مستقل انتخابات، در این انتخابات بیش از دو میلیون تن رأی داده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала