نمایندگان مجلس: فساد در وزارت مالیه به اوج خود رسیده است

© Photo / ارگنمایندگان مجلس: فساد در وزارت مالیه به اوج خود رسیده است
نمایندگان مجلس: فساد در وزارت مالیه به اوج خود رسیده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از اعضای مجلس نمانیدگان می‌گویند که فساد در حکومت به ویژه در وزارت مالیه به اوج خود رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آنها می‌گویند که در بیشتر کرسی های وزارت مالیه افراد بربنیاد روابط سیاسی گماشته می‌شوند.

نماینده‌گان، هشدار می‌دهند که اگر برخوردهای سیاسی و فساد در وزارت مالیه متوقف نشود، بودجه‌های افغانستان حیف و میل خواهند شد.

زلمی نوری، یکی از این نماینده‌گان در نشست امروز (شنبه، 13 میزان) مجلس گفت: «از تمام کمیسیون‌های مربوطه به خصوص کمیسیون امور مالی و اقتصادی و دیگر کمیسیون‌ها، یک هیئت مشترک تشکیل شود بروند گمرکات را ببینند تعیینات شان را که چه فحشایی، چه فسادی در گمرکات جریان دارد که ما باید نظارت شود و جلوش گرفته شود».

عباس ابراهیم‌زاده، عضو دیگر مجلس نیز می‌گوید: «تمام چوکی‌های افغانستان بخدا قسم از یک خُرد ضابط که فروش می‌شود تا به یک رئیس گمرک».

منورشاه بهادری، یک عضو دیگر مجلس اما ادعا می‌کند که وزارت مالیه، به نماینده‌گی از حکومت افغانستان با مقام‌های تاجیکستان توافق کرده که با پول افغانستان، بند برقی در تاجیکستان ساخته شود و از برق این بند افغانستان کار بگیرد.

آقای بهادری در این باره بیان داشت: «حیف ومیل‌های عجیبی از وزارت مالیه و کارهای عجیبی صورت گرفته؛ به عنوان مثال، وزارت مالیه رفته به تاجیکستان، پول داده، چندین میلیون دالر، که شما برای خود بند بسازید و وقتی که بند ساختید به ما برق بدهید».

با این همه، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان، در نشست امروز به کمیسیون‌های امور اقتصادی مجلس وظیفه سپرد تا اتهام‌های فساد را در نهادهای حکومتی به‌گونۀ دقیق بررسی کنند: «مشکلات در گمرکات و کاهش عواید ملی سبب نگرانی زیادی از نماینده‌گان محترم شده‌است».

اما شمعروز خان مسجدی، سخن‌گوی وزارت مالیه این اتهام‌ها را رد می‌کند: «هیچ نوع مقامی در وزارت مالیه و هیچ نوع گماشتن در وزارت مالیه ربطی به خویش خوری و خلاف قانون ویا روابط شخصی نیست».

پیش از این وزارت خارجه امریکا نیز از موجودیت فساد در حکومت افغانستان نگرانی کرده‌است و بیش از 150 میلیون دالر از کمک‌هایش را برگشتانده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала