تقابل دوباره غنی وعبدالله بر سرسخنگوی وزارت خارجه

© Photo / ارگتقابل دوباره غنی وعبدالله بر سرسخنگوی وزارت خارجه
تقابل دوباره غنی وعبدالله بر سرسخنگوی وزارت خارجه   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از برکناری سخن‌گوی وزارت خارجه از سوی رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور گفته است که صبغت‌الله احمدی تا اعلام‌شدن نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان به کارش به‌عنوان سخن‌گوی وزارت خارجه ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، ارگ ریاست‌جمهوری روز گذشته (یک‌شنبه، 14 میزان) اعلام کرد که سخن‌گوی وزارت خارجه به‌دلیل «اظهارات غیرمسئولانه»‌ی اخیرش در مورد سفر هیأت طالبان به پاکستان و میزبانی مقام‌های ارشد پاکستانی از این هیأت، از مقامش برکنار شده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در یک پیام تویتری گفته بود که میرویس ناب، سفیر پیشین افغانستان در ترکمنستان براساس حکم رییس‌جمهور اشرف غنی به‌حیث معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه تعیین شده است.

صدیقی همچنان گفته بود که آقای ناب تا تقرر سخن‌گوی جدید وزارت خارجه، امور دفتر سخن‌گوی را سرپرستی خواهد کرد.

اکنون ریاست اجراییه در اعلامیه‌ای گفته است که آقای احمدی در حمایت از روند صلح موقف وزارت امور خارجه را بیان کرده است.

در اعلامیه به نقل از آقای عبدالله آمده است: «انتصابات و برطرفی‌ها را در این موقع تنها می‌توان با انتخابات مرتبط دانست. بناً وی [صبغت‌الله احمدی] الی نهایی‌شدن نتیجه‌ی انتخابات به کارش ادامه می‌دهد.»

رییس اجرایی همچنان تأکید کرده است که موضوعات مربوط به سیاست خارجی و موقف دولت افغانستان در این موارد [صلح] مهم و نیازمند بحث و توافق در بالاترین سطح حکومت است تا تمام بخش‌های حکومت از یک موقف واحد برخوردار باشند و با صدای واحد صحبت کنند.

این در حالی است که صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه چند روز پیش از سفر نمایندگان طالبان به پاکستان و پذیرایی مقام‌های ارشد پاکستانی از آنان استقبال کرده و گفته بود که این بار پاکستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح می‌کوشد، از همین‌رو وزارت خارجه‌ی افغانستان از میزبانی این کشور از طالبان استقبال می‌کند.

آقای احمدی در گفت‌وگو با تلویزیون طلوع نیوز گفته بود: «صلح از اولویت‌هاست، صلح نیاز مردم افغانستان است و ما باید یک روزی به صلح برسیم. طبیعی است که از تلاش هر کشور [در راستای صلح افغانستان] استقبال می‌کنیم. امیدوار هستیم پاکستانی‌ها به‌خاطر کشانیدن طالبان به میز مذاکره این بار با دولت افغانستان روراست و عملی کار کند.»

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری اما پیش از آن گفته بود که سفر هیأت طالبان به پاکستان و میزبانی اسلام‌آباد از این هیأت خلاف تمام اصول روابط میان کشورها است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала