اتحادیه اروپا: آتش‌بس یگانه راه رسیدن به صلح در افغانستان است

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandاتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در نشست امنیتی هرات اعلام کرد که تنها راه رسیدن برای صلح در افغانستان آتش‌بس طرف‌های درگیر است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، رولاند کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که برای پایان دادن به خشونت‌ها، نیاز است تا آتش‌بس میان حکومت افغانستان و گروه طالبان اعلام و مذاکرات صلح میان ایالات متحده‌ی امریکا و گروه طالبان از سر گرفته شود.

آقای کوبیا که امروز (جمعه، 26 میزان) در هشتمین نشست امنیتی هرات صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات امریکا و طالبان تا زمانی باید ادامه یابد که به نتیجه برسد. او افزود که اتحادیه‌ی اروپا خواستار آتش‌بس است تا مذاکرات به نتیجه برسد. او در عین حال گفته است که اتحادیه اروپا برای آتش‌بس در افغانستان دادخواهی می‌کند.

کمک 8 میلیون ایرویی اتحادیه اروپا به برگزاری انتخابات افغانستان + عکس - اسپوتنیک افغانستان
کمک 8 میلیون ایرویی اتحادیه اروپا به برگزاری انتخابات افغانستان + عکس

نماینده‌ اتحادیه اروپا برای افغانستان در بخشی از سخنانش گفت که روند گفت‌وگوهای صلح باید شفاف‌سازی و دست‌آوردهای 18 ساله‌ی مردم افغانستان از جمله حقوق اقلیت‌ها، جوانان و زنان در این روند حفظ شود.

کوبیا گفت: «حکومت افغانستان باید در مذاکرات صلح شامل باشد. جامعه بین‌المللی نقش حامی و کمک‌کننده‌ی این مذاکرات را ایفا می‌کند. باید همیشه صلح تحت مالکیت افغانستان باشد. اتحادیه اروپا از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تحت مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.»

نماینده‌ی اتحادیه اروپا برای افغانستان در حالی به ازسرگیری مذاکرات میان امریکا و طالبان تأکید می‌کند که دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا در شانزدهم سنبله اعلام کرد که مذاکره با طالبان را به‌دلیل کشته‌شدن 12 نفر از جمله یک سرباز امریکایی در یک حمله‌ی طالبان در کابل، متوقف کرده است.

چند ماه قبل طالبان با انتشار بیانیه‌ای از دیدار «رولاند کوبیا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان با ملا برادر خبر داد.

براساس این بیانیه در این نشست دو طرف درباره وضعیت کنونی افغانستان، مذاکرات، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و کمک‌های بشردوستانه بحث و تبادل‌نظر کردند.

رولاند کوبیا پیش از این گفته بود که کشورهای اروپایی از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند و با بسته شدن درهای صلح به روی مخالفان دولت افغانستان نیز مخالف است.

کارشناسان معتقدند که حمایت اتحادیه اروپا از مذاکرات بین‌الافغانی برای کشاندن طالبان به میز مذاکره با دولت افغانستان، تلاش‌هایی است که با شکست روبرو خواهد شد زیرا این گروه همواره در برابر فشارهای جهانی مقاومت کرده و خروج نیروهای خارجی را پیشرط مذاکره با دولت افغانستان اعلام کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала