سفیر افغانستان: به امریکا نه اما به ایران نیاز داریم

© Photo / AF UKسفیر افغانستان: به امریکا نه اما به ایران نیاز داریم
سفیر افغانستان: به امریکا نه اما به ایران نیاز داریم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر افغانستان در بریتانیا می گوید که روابط دو کشور بسیار نزدیک، دوستانه و برادرانه است و این رابطه بر اساس پیشینه قوی فرهنگی، اشتراک زبان و منافع مشترک اقتصادی و امنیتی است.

به گزارش اسپوتنیک، سید طیب جواد، سفیر افغانستان در بریتانیا در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت که روابط  افغانستان و ایران بسیار نزدیک، دوستانه و برادرانه است و این رابطه بر اساس پیشینه قوی فرهنگی، اشتراک زبان و منافع مشترک اقتصادی و امنیتی است.

زمانی که از او درباره سطح روابط افغانستان و ایران سوال شد، وی گفت: روابط دو کشور بسیار نزدیک، دوستانه و برادرانه است و این رابطه بر اساس پیشینه قوی فرهنگی، اشتراک زبان و منافع مشترک اقتصادی و امنیتی است. مخصوصا ظرف 18 سال گذشته که در افغانستان تغییراتی رخ داده، همیشه رابطه ما با ایران نزدیک‌ و همکاری با مقامات ایرانی در عالی ترین سطح بوده است.

واکنش سفیر افغانستان در امریکا به خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش سفیر افغانستان در امریکا به خروج زودهنگام نیروهای خارجی از کشور

وی از اینکه ایران در سالیان متمادی و از زمان تجاوز شوروی از مهاجران افغان میزبانی کرده تقدیر کرد. او گفت: اوضاع این طور نخواهد ماند و «بهتر است یک خاطره بسیار نیکی از دوستی و محبت بین مردم ایران و افغانستان  برای همیشه به جا باشد».

درباره ابتکار صلح هرمز، طرحی که به تازگی از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد، سفیر کشور افغانستان گفت: ما بسیار علاقمند هستیم هر تنشی که در منطقه به وجود می آید حل شود و کاهش یابد. ما بهای گزافی را برای هر نوع تنشی که در منطقه ایجاد می‌شود می‌پردازیم.

وی تصریح کرد: ما نه تنها به راه‌های ترانزیتی ایران نیاز داریم بلکه می‌خواهیم رابطه خوبی را با همه کشور ها  حفظ کنیم.

طیب جواد ادامه داد: به رغم اینکه افغانستان در گذشته هم پیمان نزدیک کشورهای عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و آمریکا بود اما توانسته روابط بسیار خوب و نزدیک با ایران حفظ کند.

وی افزود: ما می خواهیم که این راه ادامه پیدا کند و همان طور که گفتم ایران همسایه نزدیک ما است و داشتن رابطه نیک با ایران بخش مهمی از سیاست خارجی افغانستان است.

ایران همسایه نزدیک ما است و داشتن رابطه نیک با ایران بخش مهمی از سیاست خارجی افغانستان است.

او در پاسخ به سوالی درباره پویش ضد ایرانی امریکا گفت: ما طرفدار هیچ نوع  تنش در منطقه نیستیم چون باید بهای گرانی را برای آن بپردازیم.

سید طیب جواد یکی از چهره‌های مطرح عرصه سیاسی و اجتماعی افغانستان در بیشتر از یک دهه گذشته بوده است. او از سال‌های 2003 تا 2010 سفیر افغانستان در ایالات متحده امریکا و همزمان سفیر «غیر مقیم» در کشورهای مکسیکو، برازیل، ارجنتین و کلمبیا بوده است. طیب جواد پیش از آن رئیس دفتر دولت افغانستان به ریاست حامد کرزی بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала