افشای جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان

عضو شوید
نظامیان استرالیایی در افغانستان بارها قوانین بین المللی را در برابر مردم افغانستان نقض کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ویب سایت مطالعات افغانستان ، هرجایی که جنگ و خشونت هست، جنایت جنگی نیز با آن پیوند خورده است. اما بخش شوکه کننده جنایت زمانی است که این جنایات نه از طریق گروههای شورشی بلکه از طریق نیروهای دولتی و یا بین المللی صورت میگیرند، نیروهایی که مدعی تامین امنیت برای غیرنظامیان و همچنین حقوق بشر را دارند.

یکی از این موارد جنایت نیروهای استرالیایی در افغانستان است که اخیرا توجه رسانه ها را به خود جلب کرد است.

جستجوی اسناد جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
جستجوی اسناد جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان

موارد بی شماری از جنایت جنگی توسط این نیروها گزارش شده است. از جمله این گزارشها می‌توان به قتل افراد دستگیر شده، شکنجه و قطع اعضای بدن آنها اشاره کرد.

 در مواردی این نیروها در صورت دستگیری افرادی به ظن همکاری با طالبان، بدون اثبات چنین امری، اعضای بدن آنها را قطعه قطعه می‌کردند. این نیروها در طول عملیات های نظامی خود، بازپرسی ها و پیگیری‌ها، خود را در موقعیتی فراتر از قوانین نظامی و بشر دوستانه قرار داده بودند و بیشتر براساس انگیزه انتقام هدایت می‌شدند.

اصلی ترین دلایل برای چنین رویکردی را می‌توان به رفتارهای انتقام جویانه و همچنین رویکردهای ناپخته ضدتروریسم تقسیم کرد. در رفتارهای انتقام جویانه سربازان به خود حق می‌دهند  تا به دلیل خشونت گروههای تروریستی رفتاری مشابه را در قبال افراد مضنون اعمال کنند.

آنها خود را محق می‌‌دانند که به دلیل صدمات جنگی فراتر از قانون عمل کنند و خشونت کور خود را متوجه غیرنظامیان سازند. از دیدگاه آنها این نه تروریستها که جامعه افغانستان است که مسئول جنگ است.

به نوشته این ویب سایت، از سوی دیگر بخشی دیگر از بازیگران نظامی، از جمله نیروهایی که زیر نظارت سازمانهای اطلاعاتی هدایت می‌شوند، از روش های ضد تروریستی استفاده میکنند که نتیجه آن کشته شدن و آسیب به غیرنظامیان است.  این تاکتیک ها بر این اصل مبتنی هستند که اعمال خشونت کور در برابر غیرنظامیان با ایجاد وحشت در آنها، میتواند به مانعی برای همکاری با تروریستهای و گروههای ستیزه جو شود. از سوی دیگر آنها معتقد هستند  که این وحشت می‌تواند باعث تحریک افراد به همکاری شود تا از این طریق از مجازات احتمالی عدم همکاری در امان باشند.

با این حال این رویکردها نه تنها موجب کاهش همکاری با تروریسم نخواهد شد. بلکه در بلند مدت و کوتاه مدت می‌تواند افرادی را که در معرض این جنایات هستند به سمت خشونتهای فردی یا سازمان یافته و همکاری با گروههای ستیزه جو هدایت کند.

از سوی دیگر نکته جالب توجهی در این بین وجود دارد و این امر این است که پولیس استرالیا در طول افشاگری این جنایات جنگی بارها تلاش کرد خبرنگاران را برای جلوگیری از درج این موارد به افکار عمومی تحت فشار قرار دهد.

نکته‌ای که مردم افغانستان بایستی در صورت مواجهه با چنین مواردی در یاد داشته باشند این است که وظیفه هرکسی که شاهد خشونت‌های نظامیان بین المللی است این است که این خشونت‌ها را در نزد رسانه‌ها افشا کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала