برنامۀ هفت مرحله‌یی صلح رییس‌جمهور و واکنش رئیس اجراییه به آن

© AP Photo / Alik KepliczПремьер-министр и президент Афганистана Абдулла Абдулла и Ашраф Гани
Премьер-министр и президент Афганистана Абдулла Абдулла и Ашраф Гани  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست جمهوری افغانستان با طرح هفت ماده‌ای صلح می‌گوید که در این طرح کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به صلح در نظر گرفته شده است، اما این طرح واکنش های را نیز در پی داشت.

به گزارش اسپوتنیک، پس از افشای نسخه‌یی از طرح برنامه هفت مرحله‌یی صلح رییس‌جمهور اشرف غنی طلوع نیوز نوشت: برنامۀ تازۀ رییس‌جمهور برای صلح، نه تنها بر روی کاغذ ریخته شده است، بلکه برای عملی شدن بخش‌هایی از این برنامه، آماده‌گی‌هایی هم گرفته شده‌اند. 

در همین حال، رییس اجراییه، پس از افشای طرح برنامه هفت مرحله‌ای صلح رئیس جمهور غنی، بی آن که از این طرح یاد کند، تأکید می ورزد که برای تأمین صلح در کشور، به دیدگاه‌های همه‌شمول  نیاز است؛ اما در اوضاع کنونی، باید بیشتر متوجه شفافیت روند انتخابات بود. 

هرچند عبدالله عبدالله، در این گفته‌هایش، از برنامه صلح اشرف غنی، یاد نمی‌کند.

عبدالله عبدالله  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش عبدالله به کشته شدن البغدادی و تأسف مجدد وی از استعفای صلاح الدین ربانی

آقای عبدالله در این باره اظهار داشت:«موقف ما همیشه همین بوده که هر فرصتی که پیش می‌آید، از آن فرصت استفاده کنیم؛ در حالی که در این شب و روز در عین حال باید کاملاٌ متوجه تأمین شفافیت انتخابات بوده باشیم».

در همین‌حال، با استناد از منابع گفته می شود که برای عملی شدن برنامه تازه صلح، آماده‌گی‌هایی گرفته شده‌اند.

چنان‌که قرار است در جریان بیش از یک‌ماه آینده، نشستی در کابل برگذار شود و در آن نماینده‌گان پانزده کشور و نماینده‌گان شماری از سازمان‌های جهانی شرکت کنند.

برگزاری جرگه‌های کوچک در کابل و ولایت‌ها، با حضور نماینده‌گان جناح‌های سیاسی گونه‌گون، اعضای جامعه مدنی، خانواده‌های قربانیان جنگ و نماینده‌گان بانوان و جوانان، نیز مشمول کارهای نخستین از بهر عملی شدن این برنامه صلح استند.      

برنامه تازه صلح رییس‌جمهور غنی در حالی آماده شده است که تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات صلح میان واشنگتن و طالبان، نیز شدت گرفته‌اند.

برنامه هفت مرحله‌یی صلح که گفته می‌شود خود رییس‌جمهور غنی طرح آن را نوشته است، بر سه بخش متمرکز است که بخش‌ اول آن را مذاکره با امریکا، طالبان و پاکستان دربر می‌گیرد و در بخش دوم هم از مباحثه با کشورهای منطقه و جهان و سازمان‌های جهانی، در پیوند با صلح، سخن گفته شده است.   

در بخش سوم این برنامه هم زیر نام «گام‌های فوری»، از کارهایی سخن گفته شده است که در آغاز از بهر تأمین صلح در کشور، باید انجام شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала