منبع معاش سوم همایون قیومی افشا شد

© Photo / Ministry of Financeمنبع معاش سوم همایون قیومی افشا شد
منبع معاش سوم همایون قیومی افشا شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی از سندها نشان می‌دهند که مشاور بلندپایۀ رئیس‌جمهور غنی و سرپرست وزارت مالیه از یک نهاد دومی خارجی نیز تا 450 هزار دالر معاش می‌گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، برخی از سندها نشان می‌دهند که محمد همایون قیومی، مشاور بلندپایۀ رئیس‌جمهور غنی و سرپرست وزارت مالیه، در سال‌های 2015 و 2016 میلادی، همزمان با کار در حکومت افغانستان، از یک دانشگاۀ امریکایی، همچون رئیس ادارۀ چهارم این دانشگاه، نیز تنخواه می‌گرفته‌است.

بربنیاد این سندها، دانشگاۀ «سن خوزۀ» ایالت کالیفورنیا، در سال 2015 بیش از 450 هزار دالر و در سال 2016،  بیش از 270 هزار دالر، به محمد همایون قیومی تنخواه داده‌است.

همایون قیومی از سوی مجلس سنا به لوی سارنوالی معرفی شد - اسپوتنیک افغانستان
همایون قیومی از سوی مجلس سنا به لوی سارنوالی معرفی شد

این سندها، می‌رسانند که محمد همایون قیومی، همزمان از سه نهاد تنخواه می‌گرفته‌است.

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان، در حالی‌که از دریافت معاش قیومی از نهادهای بیرونی را انتقاد می‌کنند، وزارت مالیه را که از سوی قیومی سرپرستی می‌شود، آلوده به فساد می‌دانند.

عبدالستار حسینی، یک عضو مجلس نماینده‌گان گفت: «در افغانستان، یک سرباز به خاطر ده هزار افغانی، یک ماه در سنگر نبرد می‌جنگد، به خاطر حفظ و حفاظت ننگ و ناموس وطن؛ اما یک کارمند گمرک که دست به فساد می‌زند، روزانه از یک هزار دالر الی بیست هزار دالر فساد می‌کند. ایجاب می‌کند که کُل وزارت مالیه یک بررسی و بازنگری دقیق شود؛ به شمول وزیر مالیه!»

رمضان بشردوست، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان نیز بیان داشت: «تمام کشورهای خارجی، تمام انجوها، نهادهای بین‌المللی که به مقامات عالی افغانستان معاش می‌دهند، این‌ها باید گزارشش داده شود که کی از کدام منبع معاش می‌گیرد؟ من بدین عقیده استم: کسی که پول می‌دهد، دستور می‌دهد و متأسفانه این یکی از دانه‌های تومور دولت هم آقای کرزی است و هم دولت فعلی ما «ع و غ» است».

رئیس دفتر محمد همایون قیومی، می‌گوید که سرپرست وزارت مالیه در این باره دیدگاهی ندارد؛ اما در گزارش دارایی‌های قیومی که در صفحۀ انترنتی ادارۀ امور ریاست‌جمهوری گذاشته شده‌است، دیده می‌شود که وی بر پولی که از ایالت کالیفورنیا دریافت می‌کند، نام تقاعدی را گذاشته‌است و این پول را ماهانه نزده هزار دالر نوشته‌است.

در این گزارش، محمد همایون قیومی، تنخواهی را هم که در هنگام ریاست اش در دانشگاه سن خوزه، بین سال‌های 2011 تا 2014 میلادی، دریافت می‌کرد، ماهانه 45 هزار دالر گفته‌است. هرچند در این گزارش دیده می‌شود که این رقم قلم‌خورده‌گی دارد.

سند تنخواه‌های سالانۀ قیومی از دانشگاه سن خوزه نیز نشان نمی‌دهند که وی در دورۀ ریاست این دانشگاه، به گفتۀ خودش، ماهانه 45 هزار دالر تنخواه گرفته باشد.

پیش از این، طلوع‌نیوز به سندهای دیگری نیز دست یافته‌است که نشان می‌دهند محمد همایون قیومی در سال‌های 2016 و 2017 میلادی، ازبهر کار در یک نهاد غیردولتی امریکایی زیر نام «انستیتوت موثریت دولت‌ها» که بنیادگذار آن اشرف غنی است، نزدیک به 360 هزار دالر تنخواه گرفته‌است.

بربنیاد این سندها، انستیتوت موثریت دولت‌ها تاکنون چندین پروژه در حکومت افغانستان و به‌ویژه در وزارت مالیه داشته‌است و از همین رهگذر، درآمدهای این نهاد نیز افزایش یافته‌اند. چیزی که پیشتر، محمد همایون قیومی در صفحۀ تویترش، آن را رد کرده‌است.

تمامی این سندها نشان می‌دهند که این مشاور بلندپایۀ رئیس‌جمهور و سرپرست وزارت مالیه، هم‌زمان از حکومت افغانستان، از دانشگاه سن خوزه و از انستیتوت موثریت دولت‌ها تنخواه می‌گرفته‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала