کنایه عبدالله عبدالله به طرح هفت مرحله‌ای صلح رئیس جمهور

© Photo / Dr. Abdullah Abdullah FBداکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان
داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس‌‎اجراییه حکومت وحدت ملی، طرح هفت مرحله‌ای صلح رئیس جمهور غنی را یک «آرزو» می‌داند تا یک برنامۀ صلح.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، عبدالله عبدالله، رییس‌‎اجرایی حکومت وحدت ملی، طرح جدید محمداشرف غنی رئیس جمهور برای صلح با گروه طالبان را یک "آرزو" می‌داند تا یک برنامۀ صلح.

آقای عبدالله در این باره  می گوید: «طرحی که روی اش بحث می‌شود، بیشتر یک توضیحات است تا این‌که یک طرح جامع باشد. یک قسمت آرزوهاست که لیست شده و در داخل حکومت در موردش بحث نشده».

طرح برنامه هفت مرحله یی صلح اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان
طرح برنامه هفت مرحله یی صلح اشرف غنی

عبدالله عبدالله، تأکید دارد که پیش از ساختن یک برنامه برای صلح، باید اراده برای صلح به میان آید: «برای صلح، اولین نقطه وقتی‌که یک سیاست‌مدار قدم می‌گذارد باید، به او [صلح] باور داشته باشد، به صلح، عزم و ارادۀ سیاسی داشته باشد و باز در قبال عزم و ارادۀ سیاسی طرح لازم است».

گفتنی است که هفته گذشته، رییس جمهور طرح جدیدش را برای صلح با طالبان اعلام کرد. مذاکره با ایالات متحده و ناتو، مذاکره با طالبان، مذاکره با پاکستان، گفتگو با کشورهای همسایه، منطقه و کشورهای اسلامی، بحث با کشورهای غربی و سازمان‌های بین المللی، نیرومند سازی نهادهای ملی و رسیدگی به شکایات در سطح محلی، هفت مادۀ این طرح عنوان شده است.

اما اکنون رییس‌اجراییه می‌گوید که لازمۀ ایجاد هر طرحی باید مشوره با جناح‌های مختلف باشد: «باور به صلح، باور به این‌که مردم افغانستان این را ضرورت اساسی خود می‌دانند نقطۀ آغاز است؛ بعد از آن سایر مسایل میاید. در رابطه به آن‌چه که عنوان شده زیرنام طرح صلح، قضاوت آن را به مردم می‌گذاریم. از همان ابتدا، از اولین لازمۀ این کار که در سطح حکومت باید بحث می‌شد، با سیاسیون بحث می‌شد؛ می‌بینیم که یک کمبود و نقصان وجود دارد.»

رییس‌اجراییه در پاسخ به این‌که موضوع صلح آیا به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری واگذار شود، بیان داشت: به هیچ صورت نه! موضوع صلح، یک مسله‌یی است که مردم افغانستان نیاز دارند به آن و انتخابات هم یک واقعیتی است که صورت گرفته و یک لحظه هم باید از تأمین شفافیت انتخابات و شفاف بودن پروسه و نتایج پاک آرا و تعیین سرنوشت نباید غفلت شود. اما در این میان هر لحظه‌یی که فرصت می‌شود که یک کمکی می‌کند مارا به رسیدن به صلح باید از آن استفاده شود. من به این باور نیستم که بگذارید – همانطوری‌که به این بارو نبودم که منتظر باشیم تا نتایج گفت‌وگوهای صلح معلوم شود، بعد برویم به طرف انتخابات – [صلح به پس از انتخابات واگذار شود.] در هر دو مسیر باید تلاش صورت بگیرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала