زمینه ‌سازی حیف ‌ومیل پول ملت توسط «کودهای احتیاط» در بودجۀ ملی

© Photo / Da Afghanistan Bank زمینه ‌سازی حیف ‌ومیل پول ملت توسط «کودهای احتیاط» در بودجۀ ملی
 زمینه ‌سازی حیف ‌ومیل پول ملت توسط «کودهای احتیاط» در بودجۀ ملی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در بودجۀ سال گذشته یک میلیارد و هفت صد و بیست میلیون افغانی پول بیشتر از تخصیص درکود 91 به این کود افزود شده است.

به گزارش اسپوتنیک، سند‌های که از کمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان به طلوع ‌نیوز رسیده‌ اند نشان میدهند که دراین سال از کود 91 که هزینه‌های آن از صلاحیت رییس ‌جمهور است در بخش‌های گونه گون استفاده شده است.

در همین حال شماری ازنماینده گان مردم در مجلس موجودیت کودهای احتیاط را دربودجهٔ ملی زمینه برای حیف ‌ومیل پول‌های مردم می‌دانند. کودهای 91 و 92 دو منبع پولی  بزرگ احتیاطی در سند بودجه استند که مصرف از این کودها از صلاحیت رییس ‌جمهوراست.  

 سندهای کمیسیون مالی وبودجه مجلس نشان می دهند که درسال گذشته به غیر ازتخصیص یک میلیاردوسه صد میلیون افغانی درکود 91 تا پایان سال بیش ازیک میلیاردوهفت صد میلیون دیگرنیز دراین کود افزود شده است ودرکود 91 به غیر ازتخصیص اصلی یک میلیارد و پنج صد میلیون افغانی بیش از دوصد میلیون افغانی دیگر بی تأیید مجلس افزود شده است.

منورشاه بهادری، عضومجلس نماینده ‌گان گفت:«مشکلات دراین بخش زیاد است هرسال پول‌ها دراین کودها به بخش‌های دیگر مصرف میشوند وحسابدهی هم دراین بخش بسیار روشن نیست».

 جاوید صافی، عضو مجلس نماینده‌گان گفت:«حکومت باید جوابگو باشد که پول‌ها را ازاین کودها درکجا هزینه کرده اند».

ازسویی هم معاون پیشین اداره عالی بررسی می‌گوید که مشکلات درتغییر و تبدیل مبلغ‌ها در کودهای احتیاط همواره وجود داشته اند واین کارخلاف اصول مالی که سبب مصارف ناروشن درچارچوب بودجه میشوند.

سید محمد حسنی، معاون پیشین اداره عالی بررسی گفت:«کودها دربودجه پول‌های مشخص دارند اما اینها پول‌های کودها را ازیکی به دیگر انتقال میدهند که این کارمشکلات را به وجود می آورد».

سرپرست وزارت مالیه روزگذشته دریک نشست مجلس سنا هرچند در باره قطعیه سال گذشته چیزی نگفت اما میگوید که امسال هزینه‌های کودهای احتیاط کاهش یافته اند .

همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه گفت:«امسال ما درکود نود ویک مقدار پول‌ها را بسیار کم ساختیم».

وجود کودهای احتیاط در بودجه وآنهم با مصارف بی رویه وبی حساب دهی هرسال دردسرهای را در شفافیت مصارف حکومت بوجود می آورد.

ازاین میان کود 91 و 92 برای رویا رویی با حالت‌های  اضطرار کارگرفته میشود .

اما شماری ازنماینده‌ گان مردم درمجلس می‌گویند که هرسال بیشترین پول‌های ازاین کودها دربخش‌های اپراتیفی وحقوق افراد واشخاص هزینه میشوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала