ادامه رویکرد های جنسی در برابر زنان در نهاد های دولتی و غیر دولتی

© قلی زادهزن-تناقض; جایگاه زنان افغانستان با جایگاه اصلی شان در تناقض است. علی رحیمی
زن-تناقض; جایگاه زنان افغانستان با جایگاه اصلی شان در تناقض است. علی رحیمی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، هنوزهم رویکردهای غیراخلاقی در برابر دختران و زنان، در نهادهای دولتی و غیردولتی، نگران کننده استند.

 به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اخیرا اعلام کرد که هنوزهم رویکردهای غیراخلاقی در برابر دختران و زنان، در نهادهای دولتی و غیردولتی، نگران کننده استند.

به گفتۀ این کمیسیون، چنین رویکردهایی، مانع مشارکت گسترده دختران و زنان، در این نهادها شده اند.

در این گزارش، با دختر جوانی گفتگو شده است که بارها به علت روبرو شدن با خواست‌های غیراخلاقی در نهادهای دولتی و غیردولتی، نتوانسته اند کاری به دست آرند.   

جنرال حبیب احمدزی، مشاور پیشین رئيس جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان
سکس در ارگ و معذرت خواهی احمدزی از رئیس جمهور + ویدئو

دختر بیست‌سالۀ که از گرفتن نامش خودداری نموده می‌گوید که پس از پایان مکتب، برای ادامه تحصیل، خواست کار هم کند؛ اما در نخستین گام، در یکی از وزارت‌خانه‌ها، به مشکل برخورد.

او در این باره گفته است:«می‌گویند که شما ازدواج کرده‌اید یا نکرده‌اید؟ دوست پسر دارید یا ندارید؟ اگر ندارید، من در خدمت استم. شماره‌تان را به من بدهید».  

وقتی این دختر دریافت که با سر زدن به نهادهای دولتی، به نتیجه‌یی نمی‌رسد، با کمک دوستانش، به یک نهاد خصوصی رو آورد.

وی می افزاید:«وقتی با رییس‌شان روبرو شدم، رییس‌شان به من لبخند زد و پیش از این که از من پُرسان کند که سطح تحصیلت چقدر است و چقدر درس خواندی، آیا این وظیفه را تو پیش بُرده می‌توانی یا نمی‌توانی؛ به من می‌گوید که این وظیفه به تو درست است. تو خودت مقبول استی و هیچ مشکلی نداری. تو فقط سر وظیفه‌ات برو».

رویکردهای غیراخلاقی در نهادهای دولتی و غیردولتی، از بزرگ‌ترین چالش‌های فراراه دختران و زنان، از بهر کاریابی در این نهادها بوده است.

در بهار امسال، پخش گزارش‌هایی در این باره، در رده‌های بلند دولت، باعث شدند که ارگ، رسیده‌گی به شکایت‌های از این دست را، در اولویت‌هایش قرار دهد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید که ادعاهای آزار و اذیت جنسی زنان در اداره‌ های دولتی به ویژه ارگ ریاست جمهوری مستند سازی شده‌ و به دادگاه فرستاده می شود. بیان داشته است که دبیرخانه‌ ویژه ‌ای برای بررسی این ادعا در کمیسیون ایجاد شده تا مسایل را به صورت دقیق بررسی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала