سیما سمر: روند صلح باید به رهبری دولت و مردم افغانستان به پیش برده شود

© Photo / کسراسیما سمر: روند صلح باید به رهبری دولت و مردم افغانستان به پیش برده شود
سیما سمر: روند صلح باید به رهبری دولت و مردم افغانستان به پیش برده شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌المللی کشور می‌گوید که طرح صلح باید به‌گونه‌ای ساخته شود که قابلیت اجرا در افغانستان را داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌المللی افغانستان امروز چهارشنبه تاریخ 6 نومبر در نشستی در باره صلح افغانستان در کابل گفت : « طرحی که برای صلح درست می‌شود، یک طرح قابل اجرا باید در افغانستان باشد. چون شاید دولت و مردم افغانستان در این طرح راه حل‌هایی خوبی از دیگران پیشنهاد کنند، صلح به وجود نخواهد آمد اگر در افغانستان این شرط اجرا نشود».

سمر افزوده است که این شرط مطابقت به شرایط کنونی افغانستان باشد و تمام اقشار در این روند سهم داشته باشند، و باید انعکاس دهنده خواسته‌های مردم افغانستان باشد.

وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌المللی افغانستان، در ادامه اظهار کرده است که رهبری کشورهای خارجی در این روند نقشی نخواهد داشتند و صلح را در این کشور به‌ وجود آورده نمی‌توانند.

از سوی هم از رهبران سیاسی خواست که در این روند یکجا عمل کنند.

صحبت‌های سمر درحالی است که  محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طرحی را دربارۀ چگونگی دست‌یابی به صلح در این کشور نوشته‌ بود.

این برنامه، هفت مرحله دارد و در این هفت مرحله به مسایلی چون بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان، همکاری‌های پس از بیرون شدن این نیروها در پیکار با هراس ‌افگنی، آغاز گفت‌وگوهای میان مردم افغانستان، آتش‌بس میان طرف‌های درگیر، رسیدگی به مشکلات همه ای بخش‌های افغانستان و نقش مردم در ساختارهای سیاسی آینده پرداخته شده‌ است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала