انتقال انس حقانی و دو عضو شبکه حقانی در بدل رهایی دو استاد امریکایی به قطر

© Photo / © Photo / / © Photo /دفتر سیاسی طالبان در قطر
دفتر سیاسی طالبان در قطر  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی گزارش ها حاکیست که سه عضو مهم شبکه حقانی که در زندان به سر می‌برند در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی- افغانستان به قطر فرستاده می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از شفقنا افغانستان، یک منبع در افغانستان که نخواسته نامش گرفته شود در صحبت با رسانه های خبری گفته است که  انس حقانی، مامای وی حاجی ملی خان و حافظ رشید عمری رها نمی‌شوند بلکه در دوحه زیرنظارت خواهند بود.

گفته شده است که طالبان در بدل اعزام این افراد به قطر دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی افغانستان را رها می‌سازند و آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را وعده می‌دهند.

کیون کینگ امریکایی 60 ساله و تیموتی ویکس 48 ساله در سال 2016 از کابل اختطاف شدند.

انس حقانی که طالبان خواستار رهایی او شده‌اند، فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکۀ حقانی است. سراج‌الدین حقانی، برادر انس حقانی، اکنون رهبر شبکۀ حقانی است – شبکه‌یی که مسؤولیت بسیاری از حمله‌های مرگ‌بار را در کابل و ولایت‌های دیگر افغانستان پذیرفته‌است.

انس حقانی، در ماه میزان سال 1393 از سوی ریاست امنیت ملی بازداشت شد و تاکنون در زندان حکومت افغانستان به‌سر می‌برد.

پیشترمقامات افغان پس از بازداشت انس حقانی به رسانه گفته بودند که او بعد از سراج الدین حقانی مهم‌ترین عضو شبکه حقانی است و اعلام کرد که "هیچ تصمیم برای رهایی کدام زندانی نداریم و سیاست ما در مورد زندانی های که نزد حکومت افغانستان است هیچ تغییر نکرده است. در مورد آزاد انس حقانی نیز هیچ تصمیمی حکومت افغانستان ندارد".

 منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که مبادلۀ زندانیان طالبان با دو استاد دانشگاۀ امریکایی - افغانستان، در واقع آغازی برای از سرگیری گفت‌وگوهای این گروه با امریکا و نیز آغازی برای گفت‌وگوهای میان شهروندان افغانستان خواهد بود.

یادآوری می کنیم، انس حقانی و سه فرماندۀ مهم دیگر طالبان در میان هشتاد عضو این گروه استند که خواسته شده‌است در برابر رهایی دو استاد دانشگاۀ امریکایی – افغانستان، مبادله شوند. انس حقانی و این سه فرماندۀ مهم طالبان، در زمان ریاست آقای نبیل بازداشت شد.  

امریکا شبکه حقانی را بخاطر دهشت افگنی در افغانستان و داشتن روابط با شبکۀ القاعده در فهرست سازمان‌های تروریست شامل ساخته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала