فیفا: روند تصفیه آرا در مسیر نگران‌کننده قرار گرفته است

© Photo / Facebook/IECکمیسیون مستقل انتخابات
کمیسیون مستقل انتخابات  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان “فیفا” می گوید: پیامدهای وضعیت کنونی در رابطه به تصفیه آرای انتخابات ریاست جمهوری مایه نگرانی بوده و در صورت عدم مدیریت درست، می‌تواند منجر به‌بحران انتخاباتی گردد.

به گزارش اسپوتنیک، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اخیرا با نشر یک بیانیه گفته است که طولانی‌شدن بیش از حد روند انتخابات از یک‌سو، پیچیده‌ترشدن روند تصفیه آرا و موضع‌گیری مبهم کمیسیون انتخابات از سوی دیگر، باعث کاهش اعتماد عمومی مردم به ‌انتخابات و دشوارشدن پذیرش نتایج آن می‌گردد.

در بیانیه این نهاد آمده است که لازم است کمیسیون ‌های انتخاباتی با رویکرد قانونی بر اساس قانون انتخابات عمل کرده و از طریق اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف، در حضور رسانه‌ها، نهادهای ناظر و ستادهای انتخاباتی، چگونگی رویکرد خود در رابطه به ‌تصفیه آرا و رسیدن به نتایج ابتدایی را واضح سازد.

فیفا در اعلامیه خود تاکید کرده که تنها راه مشروعیت‌دادن به نتایج انتخابات و اجتناب از ورود به‌بحران، پرداختن به قانون و عمل بر اساس اصول و ضوابط انتخاباتی، هم از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و هم از سوی کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنان است.

به نقل از این اعلامیه، اعلام نتایج ابتدایی در 23 عقرب نیز ممکن نخواهد بود و با این حال، نقض تقسیم اوقات انتخاباتی برای بار دوم، مایه نگرانی و باعث صدمه به اعتبار کمیسیون انتخابات است.

فیفا از کمیسیون انتخابات خواسته است که عوامل عدم موفقیت خود در اعلام نتایج ابتدایی را با مردم شریک ساخته و در این مورد وضاحت دهد.

این نهاد ناظر انتخاباتی خاطر نشان کرده که حضور ناظرین تمامی طیف‌ها در فرایند بازشماری آرا، حیاتی و متضمن شفافیت و مشروعیت انتخابات بوده و زمینه‌سازی برای آن مسوولیت کمیسیون انتخابات است.

فیفا به کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز پیشنهاد داده که مراکز و محلاتی را که در اثر شکایات مورد بررسی قرار می‌گیرد، در هماهنگی با نهادهای ناظر، به‌خصوص کمیسیون مستقل انتخابات بازبینی شود.

این در حالی است روند بازشماری آرا از دو روز به این سو به رغم تحریم شماری از کاندیدان ریاست جمهوری، آغاز شده است. روز گذشته نیز در شماری از ولایت ها، هواداران دسته های انتخاباتی اجازه بازشماری آرا را به دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات ندادند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала