فشار امریکا برای رهایی انس حقانی تا معامله بر سر نتایج انتخابات

© Photo / ارگفشار امریکا برای رهایی انس حقانی تا معامله بر سر نتایج انتخابات
فشار امریکا برای رهایی انس حقانی تا معامله بر سر نتایج انتخابات  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آگاهان می گویند، که دولت ما تابع منافع کشورهای منطقه و جهان است و استقلالیت کلی در افغانستان برای تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پیام رئیس جمهور غنی خطاب به ملت افغانستان در رابطه به رهایی انس حقانی + ویدئو

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: سه عضو ارشد گروه طالبان به شمول انس حقانی، در بدل رهايي دو استاد دانشگاه امريكايی كه از سوي طالبان ربوده شده بودند، آزاد می‌شوند.
وی  افزود: حکومت پس از مشورت با همکاران به ویژه ایالات متحده و با حس بشردوستانه، انس حقانی و دو تن دیگر از اعضای طالبان را در بدل رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی به طور مشروط از زندان آزاد می‌کند.
آگاهان عنوان كردند: پیش از این رایزنی‌های برای آزادی حقانی آغاز شده بود، حکومت افغانستان در آزادی این زندانیان شبکه حقانی اراده‌ای از خود نداشته و امریکایی‌ها با فشار بر حکومت، باعث آزادی آنان شده است
  همچنين آگاهان می‌گویند: حکومت در آزادی این افراد، اختیاری از خود نداشته و این زندانیان در همکاری امریکا و پاکستان آزاد خواهند شد.
سیدعبدالمقدم امین کارشناس مسایل امنیتی گفت: قضایای سیاسی افغانستان، بُعد امنیتی دارد، چون دولت ما تابع منافع کشورهای منطقه و جهان است و استقلالیت کلی در افغانستان برای تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد.
 
دفتر سیاسی طالبان در قطر  - اسپوتنیک افغانستان
انتقال انس حقانی و دو عضو شبکه حقانی در بدل رهایی دو استاد امریکایی به قطر

این کارشناس مسایل امنیتی اظهار داشت: برنامه‌ها در افغانستان ملی نیست و وضعیت کشور در حال حاضر به نفع مردم نیست و نیاز است تا جایگاه جنگ، صلح، طالبان، پاکستان و مسایل دیگر در یک تحلیل کلی تعریف شود، تا مردم بیش از این قربانی ندهند.
وی يادآورشد: ارزش شهروندان افغانستان در برابر دو امریکایی مشخص شد که این چند زندانی مشهور و بیش از 80 زندانی طالبان که جنایت‌های زیادی را مرتکب شده، آزاد خواهند شد که در این مساله دولت افغانستان نمی‌تواند دخالت زیادی داشته باشد، زیرا پاکستان و امریکا در این مورد تصمیم خواهد گرفت و حکومت اراده‌ای در چنین موارد ندارد.
قابل ذکر است؛ نزدیک به ده روز پیش صدیق صدیقی سخنگوی رئیس‌جمهور گفته بود، که سیاست ما در مورد آزادی زندانیان طالبان تغییری نکرده و در مورد انس حقانی، حکومت تصمیمی ندارد تا او را آزاد کند.
از سویی دیگر سمیع دره‌یی فعال مدنی و کارشناس سیاسی گفت: در صورتی که حکومت واقعا مسئول باشد و در نتیجه رای مردم انتخاب شده باشد، این صلاحیت را دارد تا در قبال مسایلی مانند صلح، زندانیانی را آزاد کند، اما حکومت فعلی دارای هیچ مشروعیتی نیست.
دره‌یی افزود:این سه شخصی که قرار است آزاد شود، ده‌ها حمله تروریستی را در کشورمان مرتکب شده و احتمالا در قبال آزادی این افراد معامله‌ای در ارگ در رابطه با انتخابات صورت گرفته است.
اين فعال مدني عنوان کرد: در صورتی‌که حکومت قصد داشته باشد تا زندانیان شبکه حقانی را آزاد کند، باید اجماعی در مورد صلح تشکیل می‌داد، اما متاسفانه دو رهبر حکومت وحدت‌ملی، هیچ مکانیزمی برای آوردن صلح در کشور ندارد.
پیش از این زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفری به کابل خواهان همکاری حکومت افغانستان در رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان شده بود.
بر اساس اظهارات رئیس جمهور قرار است؛ انس حقانی، حافظ عبدالرشید و حاجی مالی خان به صورت مشروط از زندان بگرام در ولایت پروان آزاد شود.
انس حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار شبکه حقانی است که از او به عنوان فرد شماره دوم شبکه حقانی نیز یاد می‌شود كه در سال ۱۳۹۳ توسط امنیت ملی افغانستان دست‌گیر شد.
آزادی این چند زندانی واکنش هایی را در پی داشته است، عارف رحمانی نماینده مجلس گفت:- "آزادی حقانی و شماری دیگر از اعضای طالبان، باج دادن آشکار به تروریستان است، فرجام نیکی نخواهد داشت و باید روزهای بسیار بدی را انتظار بکشیم".
 یادآوری می کنیم، که رئیس‌جمهور افغانستان امروز گفت: سه زندانی ارشد طالبان به گونه مشروط در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی که در سال ۲۰۱۶ از سوی طالبان ربوده شده بودند، آزاد می شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала