واکنش کمیسیون حقوق بشر افغانستان به رهایی زندانیان شبکه‌ی حقانی

© Photo / NDS Afghanistanواکنش کمیسیون حقوق بشر افغانستان به رهایی زندانیان شبکه‌ی حقانی
واکنش کمیسیون حقوق بشر افغانستان به رهایی زندانیان شبکه‌ی حقانی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون حقوق بشر افغانستان از رهایی زندانیان شبکه‌ی حقانی ابراز نگرانی می کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از اطلاعات روز، کمیسیون حقوق بشر افغانستان ای با نشر یک اعلامیه گفته است که از دوام فرهنگ معافیت و نادیده‌گرفتن خواسته‌های قربانیان برای اجرای عدالت در این اقدام نگران است.

در اعلامیه آمده است که این کمیسیون:«نگران است که اقدام اخیر در مورد تبادله‌ی زندانیان، با ندیده گرفتن خواسته های مکرر قربانیان برای اجرای عدالت و حساب‌دهی و به تقویت و استمرار فرهنگ معافیت منجر شود».

آگاهان امور: رئیس‌جمهور غنی صلاحیت رهایی انس حقانی را ندارد - اسپوتنیک افغانستان
آگاهان امور: رئیس‌جمهور غنی صلاحیت رهایی انس حقانی را ندارد

این کمیسیون می افزاید که رهایی این افراد از زندان امکان دسترسی به صلح پایدار در افغانستان را به خطر می‌اندازد.

به نقل از اعلامیه، باید برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه، سهم‌گیری قربانیان جنگ در هر مرحله ای از گفتگوهای صلح ضروری می باشد.

در همین حال، گروه کاری مشترک جامعه مدنی در یک اعلامیه در واکنش به رهایی سه عضو مهم شبکه حقانی از سوی دولت افغانستان، آن را تقبیح کرده است.

در اعلامیه، رهایی این افراد را خلاف قانون اساسی افغانستان، قوانین بین المللی به شمول اساس‌نامه رم و بی حرمتی به خون هزاران قربانی جنگ های کشور خوانده شده است.

سکرتریت گروه کار مشترک جامعه مدنی از حکومت افغانستان خواسته است که در برابر این اقدام از خانواده های قربانیان معذرت خواهی کند.

رئیس جمهور افغانستان در نشست خبری اعلام کرد که سه زندانی مهم شبکه حقانی به شمول انس حقانی، حافظ عبدالرشید و حاجی مالی خان به صورت مشروط از زندان بگرام آزاد می شوند.

این کار در بدل رهایی دو استاد دانشگاه «امریکایی افغانستان» که در بند گروه طالبان قرار دارند، صورت گرفته است.

انس حقانی فرزند جلال الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه می باشد که همرای حافظ رشید در ماه میزان سال 1393 توسط نیروهای امنیت ملی دستگیر شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала