سعادتی: یوناما، از سوی شبکه مشخصی اغفال شده است

© Wikipedia / Shahunamaسعادتی: یوناما، از سوی شبکه مشخصی اغفال شده است
سعادتی: یوناما، از سوی شبکه مشخصی اغفال شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم دسته انتخابات «ثبات و همگرایی» امروز در یک کنفرانس خبری گفت، که بر اساس آرای پاک و قانونی، تیم پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، اسدالله سعادتی معاون دوم تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید، که پیش از رفتن به محلات برای بازشماری و تفتیش آرا، باید سقف آرای معتبر هر صندوق از همین اکنون مشخص شود.

سعادتی که امروز (جمعه، ۲۴ عقرب) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: آرایی که تا کنون داخل سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات شده است، شامل آرای باطل و غیرباطل است. او همچنان تأکید کرد، که پیش از رفتن به محلات، آرای باطل نیز باید از دور خارج شود.

سعادتی: کمیسیون آرای بدون بایومتریک را هم وارد سیستم کرده است - اسپوتنیک افغانستان
سعادتی: کمیسیون آرای بدون بایومتریک را هم وارد سیستم کرده است

او یک‌بار دیگر به باطل‌شدن حدود ۳۰۰ هزار رأی (۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی مبهم و ناشناخته در بخش قرنطین دستگاه شرکت درملوگ، ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی خارج از زمان رأی‌دهی، آرای عکس از روی عکس و عکس‌های تکراری که هنوز تصفیه نشده و آرای بالغ به ۷۰۰ دستگاه و میموری‌کارت‌های گم‌شده) تأکید کرد.

سعادتی در عین حال گفت، که آرای دوهزار و ۴۲۳ محلی که هیچ معلومات بیومتریکی در مورد آن وجود ندارد، نیز باید از دور خارج شود.

این موارد اختلافی از چندی بدینسو بین تیم «ثبات و همگرایی» و کمیسیون مستقل انتخابات وجود دارد. کمیسیون انتخابات مطابق دو فیصله‌نامه‌‌ی شماره ۱۰۴ و ۱۰۵ این کمیسیون تصمیم به بازشماری و تفتیش بیش از هشت‌هزار محل رأی‌گیری در سراسر کشور را گرفته بود.

به رغم مخالفت‌ها، کمیسیون انتخابات در تاریخ ۱۸ عقرب روند بازشماری را آغاز کرد. این روند با مخالفت سه تیم انتخاباتی به رهبری عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت‌الله نبیل مواجه شد.

سرانجام روز چهارشنبه کمیسیون انتخابات روند بازشماری و تفتیش آرا را به‌منظور رسیدگی به اعتراضات تیم‌های انتخاباتی و جریان‌های سیاسی، متوقف کرد.

معاون دوم تیم «ثبات و همگرایی» افزود که یک «کیس» دیگری از تقلب نیز در مورد مکان رأی‌دهی وجود دارد. سعادتی گفت که براساس گزارش‌های هواداران و ناظران این تیم در ولایات؛ در خانه‌ها، روستاها و مناطق بیرون از مراکز رأی‌دهی، صندوق‌ها به نفع تیم مشخصی پور شده است.

به گفته‌ی او، اگر این «کیس» هم از طریق «جی‌پی‌اس» تثبیت شود، یک بخش بزرگ دیگری از آرا نیز باطل خواهد شد. سعادتی در عین حال گفت که این مورد تا کنون به‌گونه‌ی جدی وارد بحث نشده است.

از سویی هم معاون دوم تیم «ثبات و همگرایی» در نشست خبری امروز خود گفت که تحت هیچ شرایط اجازه نمی‌دهند که آرای تقلبی به چرخش بیفتد.

او هرچند از تیم مشخصی یاد نکرد، اما با اشاره‌ی تلویحی به تیم «دولت‌ساز» به رهبری محمد اشرف غنی گفت که به «تقلب سیستماتیک» در انتخابات ریاست‌جمهوری دست زده است. سعادتی خواستار معرفی عاملان تقلب به دادستانی شد.

آقای سعادتی همچنان افزود که تیم «ثبات و همگرایی» براساس تعهدی که به مردم داده است، نمی‌گذارد که افغانستان یک‌بار دیگر به عنوان کشور متقلب در جهان «رسوا» شود. او در عین حال گفت: «نمی‌گذاریم هیچ کسی تحت هیچ عنوانی با رأی تقلب به قدرت تکیه بزند.»

سعادتی در بخشی از سخنانش خطاب به کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفت که این کمیسیون امانت‌دار آرای مردم است و مسئولیت دارد که از رأی و اراده‌ی مردم مطابق به قانون پاسداری کند.

«بر اوضاع تسلط کامل داریم»

آقای سعادتی در جریان صحبت‌هایش همچنان گفت، که هیچ کسی نباید برای فریب‌دادن تیم «ثبات و همگرایی» تلاش کند، زیرا این تیم بر اوضاع جاری انتخاباتی تسلط کامل دارد.

او گفت: «هیچ کسی تلاش نکند که می‌تواند ما را فریب بدهد. تسلط کامل بر اوضاع وجود دارد و عزم برای دفاع از آرای مردم نیز وجود دارد و پابندی کامل به منافع افغانستان هم وجود دارد.»

به گفته‌ی او، شرایط امروز، شرایط ۲۰۱۴ میلادی نیست و تیم فنی این تیم انتخاباتی می‌داند که در کجا و چطوری تقلب شده و به چه اندازه به نفع کدام تیم تقلب صورت گرفته است، در حالی که در انتخابات ۲۰۱۴ میلادی با توجه به تقلب گسترده، این موارد نزد هیچ تیمی مشخص نبود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала