اخراج اجباری حدود 80 هزار مهاجر افغان از ایرن در سال جاری

© Photo / H. DoRR اخراج اجباری حدود 80 هزار مهاجر افغان از ایرن در سال جاری
 اخراج اجباری حدود 80 هزار مهاجر افغان از ایرن در سال جاری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان ولایت هرات، گفته است از آغاز امسال تاکنون در حدود 80 هزار مهاجر افغان، به‌گونۀ اجباری از ایران اخراج شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، احمد جاوید نادم، رئیس مهاجران وعودت کننده‌گان ولایت هرات می‌گوید که 1343 مهاجر دیگر به‌گونۀ داوطلب به کشور برگشته‌اند.

آقای نادم گفت: «77 هزار و 700 نفر را داشتیم که به‌گونۀ اجباری رد مرز شده‌اند و 1343 نفر را داشتیم که به شکل داوطلبانه وارد کشور شده‌اند. این آمار، متغیر است».

زن مهاجر از افغانستان در ایران به ۳ نفر زندگی بخشید - اسپوتنیک افغانستان
زن مهاجر از افغانستان در ایران به ۳ نفر زندگی بخشید

این در حالی است که به گفتۀ مقام‌های محلی ولایت هرات، بخش بزرگی از این اخراج شده‌گان در شرایط بسیار بد در این ولایت و ولایت‌های دیگر زنده‌گی می‌کنند و امکانات زنده‌گی ندارند.

شورای ولایتی هرات، ادامۀ روند اخراج مهاجرین افغان از ایران را نگران کننده می‌داند.

با این همه، دفتر والی هرات می‌گوید که می‌کوشد تا در هماهنگی با مقام‌های ایرانی، روند اخراج اجباری مهاجرین افغان را از ایران کاهش بدهند.

جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات بیان داشت: «بحث مسؤولیت‌های دوجانب در پرتو قوانین ملی و بین‌المللی که هم جمهوری اسلامی ایران و هم جانب افغانستان و هم جانب کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان [روشن شده‌است] و طرف‌ها متعهد شده‌اند که این بحث جدی است و باید مدنظر گرفته شود».

بربنیاد آمارها، در حدود شش میلیون مهاجر افغان در ایران زنده‌گی می‌کنند. از این میان، در حدود سه ‌صدهزار تن آنان به‌گونۀ غیرقانونی در ایران مهاجر استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала