طالبان: حکومت افغانستان در آزادی استادان خارجی نقش نداشت

© AP Photoطالبان: حکومت افغانستان در آزادی استادان خارجی نقش نداشت
طالبان: حکومت افغانستان در آزادی استادان خارجی نقش نداشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که توافق تبادله اعضای طالبان و دو شهروند خارجی میان گروه طالبان و امریکا صورت گرفته است و حکومت افغانستان در این مورد نقشی نداشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، رئیس‌جمهور غنی که در حضور داشت معاون دوم ریاست جمهوری، معاون نخست دسته انتخاباتی اش، سران حکومت و برخی از اعضای کابینه دستور رهایی انس حقانی و دو عضو کلیدی گروه طالبان را داد، خاطر نشان کرد که این رهایی مشروط است.

 اما امروز واضح شد که ارگ، در زمان تبادله اعضای شبکه حقانی با دو استاد دانشگاه امریکایی سیل بین بوده است. زیرا منابع نزدیک به طالبان می‌گویند، توافق برای این تبادله میان امریکا و طالبان صورت گرفته است.

انس حقانی  - اسپوتنیک افغانستان
انس حقانی از بند رها شد

عبدالشکور مطمین، عضو پیشین گروه طالبان می گوید: «مذاکرات میان طالبان و امریکایی ها صورت گرفته است چنانچه همه خبر دارند که بندی های که از طالبان بوده اند رها شده اند، دو استاد خارجی یکی استرالیایی و یکی امریکایی امروز تسلیم شدن و در جریان مذاکرات شان در همین چند روز چند تن از اردوی ملی که در هلمند در اسارت طالبان هستند آنها هم رها می‌شوند».

در نهایت مردم افغانستان نگران این اند که رفتن افراد برجسته حقانی به دفتر طالبان در قطر شدت جنگ را بیشتر نکند ترسی که از آن ظاهراً حکومت افغانستان هیچ تظمینی نگرفته اند چون مقام های حکومتی پس از رهایی دور دوم اعضای طالبان، با رسانه ها سخن نگفته است.

فضل رحمان اوریا، آگاه سیاسی می گوید: «به احتمال قوی اینها به جمع هیات مذاکره کننده طالبان در قطر می پیوند اند و حضور این ها در دفتر قطر روند مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان و بعدن مذاکرات میان افغان ها را تسریع خواهد کرد».

تنها موردی که حکومت افغانستان می‌گوید: آنان با رهایی زندانی های که مسوول خونین ترین رویداد های هراس افگنانه بوده اند توانسته درب های تازه در پیش برد مذاکرات صلح باز کنند.

همزمان با این مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا از آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان توسط طالبان استقبال کرده و گفته که آنها تحت مراقبت ارتش امریکا قرار دارند و به زودی به خانواده‌های شان خواهند پیوست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала