افغانستان عضو شورای اجرایی یونسکو شد

© AFP 2023 / Loic Venanceافغانستان عضو شورای اجرایی یونسکو شد
افغانستان عضو شورای اجرایی یونسکو شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان در چهلمین کنفرانس عمومی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد «یونسکو» در پاریس در یک روند رقابتی موفق به عضویت شورای اجرایی این سازمان شده است.

به گزارش اسپوتنیک ، در بیانیه وزارت خارجه افغانستان آ‌مده است: "انتخابات [برای هیئت اجرایی یونسکو] دستاورد بزرگی در ارتقاء تصویر افغانستان و نقش آن در تصمیم گیری سازمان ملل می باشد."

Глиняная табличка, использовавшаяся в древней Месопотамии - اسپوتنیک افغانستان
صدها آثار باستانی افغانستان به همکاری یونسکو به کشور برگردانیده شده است

خاطرنشان می شود ، دستیابی به مقام عضو هیئت اجرایی در نتیجه یک سری مذاکرات و تلاش های ماموریت دائمی افغانستان در یونسکو و سازمان اسلامی آموزش ، علم و فرهنگ (ایسکو) امکان پذیر شد."چهلمین اجلاس عمومی یونسکو که از 12 نوامبر 2019 در مقر این سازمان در شهر پاریس فرانسه آغاز شده است، کشورهای عضو، اعضای جدید شورای اجرایی را برای یک دوره چهار ساله انتخاب کرد. افغانستان نیز به عنوان یکی از نامزدهای عضویت کرسی این نهاد، پس از مذاکرات سازنده و تلاش‌های موثر نمایندگی دائمی این کشور در سازمان‌های یونسکو و آیسیسکو در یک روند رقابتی، موفق به احراز کرسی عضویت در شورای اجرایی سازمان یونسکو شد‍‍‍".

همچنین تاکید شده که شورای اجرایی یونسکو یکی از بخش‌های مهم و بالاترین مقام در این سازمان است که تمامی برنامه‌ها و راهبردها توسط آن تهیه و تصویب می‌شود.

سفارت افغانستان در پاریس نیز طی بیانیه‌ای بر ادامه كار موثر خود جهت تامين منافع این کشور در فرانسه و سازمان‌های يونسكو و آيسيسكو تاکید کرده است.

قابل ذکر است که هیئت اجرایی یونسکو هیئت مدیره این سازمان است و متشکل از نمایندگانی از 58 کشور است که توسط این کنفرانس برای یک دوره 4 ساله با امکان انتخاب مجدد انتخاب شده اند. وی بر اجرای صحیح تصمیمات و وظایفی که هر دو سال یکبار در کنفرانس عمومی کشورهای شرکت کننده تعیین می شود نظارت می کند. امسال فعالیت 29 عضو شورا خاتمه یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала