به بهره برداری رسیدن خط آهن هرات-خواف تا پایان سال روان

© Fotolia / Herreneckبه بهره برداری رسیدن خط آهن هرات-خواف تا پایان سال روان
به بهره برداری رسیدن خط آهن هرات-خواف تا پایان سال روان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
والی هرات از بهره برداری خط آهن هرات-خواف تا پایان سال روان خبر داد.
چرا کار ساخت راه آهن خواف-هرات تکمیل نشد؟ - اسپوتنیک افغانستان
چرا کار ساخت راه آهن خواف-هرات تکمیل نشد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارسف والی هرات گفت: خط آهن هرات – خواف که از سوی جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات ساخته می‌شود در حال حاضر همه چالش‌های موجود در آن رفع شده و تا پایان سال روان به بهره برداری خواهد رسید.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات، گفت: خط آهن هرات – خواف که با کمک‌های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در حال ساخت است، در خاک افغانستان با برخی از مشکلات رو به رو بود که این چالش‌ها از سوی حکومت افغانستان رفع شده و تا پایان سال روان این پروژه مهم که تاثیر بسزائی در روند اقتصادی و رفع چالش‌های بازرگانان دارد، گشایش خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر کار ساخت این پروژه نیز در فاز سوم خود در حال تکمیل است و چالش امنیتی که در گذشته مانع ساخت آن شده بود با برنامه ریزی‌های اداره محلی و مقامات امنیتی رفع شده و چالش دیگری سد راه به پایان رسیدن این پروژه نخواهد بود.

از سوی دیگر نیز «میر اکبر یعقوبی» رئیس شرکت سازنده خط آهن هرات – خواف در هرات گفت: خط آهن هرات – خواف به طول 62 کیلومتر از مرز شمتیغ ایران آغاز و تا منطقه روزنک در شهرستان غوریان هرات از کمک‌های بلاعوض کشور ایران برای افغانستان ساخته می‌شود.

کار احداث راه آهن خواف-هرات تکمیل شد - اسپوتنیک افغانستان
کار احداث راه آهن خواف-هرات تکمیل شد

وی افزود: در حال حاضر پس از رفع چالش‌های فنی و به‌خصوص امنیتی در حال حاضر کار ساخت آن 95 درصد پیش رفته است و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و پس از آن نیز فاز چهارم این خط آهن که به شهرک صنعتی هرات می‌رسد از سوی بودجه حکومت افغانستان و کمک‌های کشور ایتالیا ساخته خواهد شد.

سید محب الله صدیقی فرمانده نیروهای محافظت از خط آهن هرات – خواف تاکید کرد گاهی مخالفان مسلح دولت و طالبان در این مسیر دست به ناامنی‌ها می‌زنند اما از سوی نیروهای امنیتی سرکوب می‌شوند.

وی تصریح کرد، که از چندی پیش تاکنون مطابق با تدابیر امنیتی این مسیر از امنیت خوبی برخوردار شده است.

حمید الله خادم رئیس اتاق معادن و صنایع حوزه غرب افغانستان گفت: اگر خط آهن هرات – خواف که امیدواری‌های زیادی را برای پیشرفت‌های اقتصادی و سهولت برای بازرگانان و صنعت‌کاران به میان آورده و تحول عظیمی را نیز ایجاد می‌کند پس از کمک‌های ایران تا روزنک شهرستان غوریان افتتاح شود و ادامه آن که قرار است از سوی بودجه حکومت و کشور ایتالیا تا شهرک صنعتی ساخته شود عملی نشود هیچ سودی برای بازرگانان نخواهد داشت و هرگاه این کار عملی شود تاثیر خوبی در کار و اشتغال آنها خواهد داشت.

با ساخت و بهره‌برداری فاز سوم خط آهن هرات – خواف و تکمیل آن افغانستان از طریق ایران به کشورهای اروپایی متصل خواهد شد اما تاکنون کار عملی فاز چهارم آن که از روزنک تا به شهرک صنعتی امتداد خواهد یافت از سوی حکومت هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

مسئولان محلی در هرات می‌گویند، که همه آمادگی‌ها برای بهره برداری از خط آهن هرات - خواف در دست اجراست و پس از پایان فاز سوم، فاز چهارم به دو قسمت تقسیم می‌شود که بخش اول آن به طول 43 کیلومتر و بخش دوم آن 44 کیلومتر طول دارد که بخش اول آن نیز قرار است تا از سوی کشور ایتالیا ساخته شود.

سخنگوی والی هرات گفت، با پایان فاز سوم و بهره برداری آن یک ایستگاه برای مسافران و گمرک در منطقه روزنک شهرستان غوریان ساخته خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала