چالش های آزادی بیان در افغانستان

© Sputnik / کسراچالش های آزادی بیان در افغانستان
چالش های آزادی بیان در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حوادث دو هفته اخیر در افغانستان نگرانی هایی جدی را درباره محدودیت آزادی بیان در این کشور به وجود آورده است.

به گزارش اسپوتینک به نقل از ایرنا، حوادث دوهفته اخیر در افغانستان از جمله ترور «وحید مژده» کارشناس و تحلیلگر رسانه‌ای و مسائل سیاسی افغانستان، نگرانی‌هایی جدی را در باره محدودیت آزادی بیان در این کشور به وجود آورده است، در عین حال برخی هم در باره سوءاستفاده از آزادی بیان سخن گفته‌اند.

ترور «وحید مژده» توسط افراد مسلح ناشناس نگرانی «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین این کشور و دیگر شخصیت‌ها و کارشناسان این کشور را در پی داشت به طوریکه از محدودیت روزافزون آزادی بیان انتقاد کردند.

کرزی روز گذشته در نشستی خبری در کابل با اشاره به ترور وحید مژده کارشناس و تحلیل‌گر مسایل سیاسی افغانستان که چهارشنبه هفته گذشته در کابل ترور شد، گفت: آزادی بیان در افغانستان روز به روز محدودتر می ‌شود و هر روز شماری از آگاهان امور سیاسی و تحلیل‌گران از شماره‌های ناشناس تهدید می ‌شوند.

وی افزود، که برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران به او مراجعه کرده و گفته ‌اند که پس ازشرکت در برنامه ‌های رسانه ‌ای از سوی افراد ناشناس تهدید شده ‌اند.
 

 وحید مژده در کابل ترور شد  - اسپوتنیک افغانستان
وحید مژده در کابل ترور شد

ناپدید شدن رئیس نهاد «جامعه مدنی» استان لوگر

۲۳ ماه عقرب گذشته یکی از رسانه های غربی به نقل «موسی محمودی» رئیس جامعه مدنی ولایت لوگر گزارشی را منتشر کرد، که ده ها کودک دانش آموز و کارگر مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند.

محمودی گفته بود، که کودکان دانش آموز در برخی از مدارس مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند و افزوده بود، که شماری از کودکان کارگر در نانوایی، مغازه ها و خیاطی ها نیز با سرنوشت سوء استفاده جنسی مواجه بوده اند.

این گزارش واکنش های زیادی را در افغانستان به وجود آورد، که شماری با نشر این گزارش مخالفت کرده و آن را بی اساس خواندند، اما شماری خواهان تحقیق بیشتر در باره روشن شدن این گزارش گردیدند.

مجلس نمایندگان افغانستان در واکنش به نشر این گزارش گفت، که هیأتی تعیین شود تا موضوع را بررسی و ابعاد آن را روشن سازند.

اما وزارت آموزش و پرورش افغانستان این گزارش را رد کرد و آن را بی اساس خواند.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت آموزش و پرور افغانستان گفته بود، که این گزارش بی اساس است اما باوجود آن این وزارت آن را بررسی خواهد کرد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان ضمن محکوم کردن سوء استفاده جنسی از کودکان از وزارت آموزش و پرورش افغانستان خواست که این موضوع را به بطور جدی بررسی کند.

این کمیسیون همچنین از نهادهای عدلی و قضایی این کشور تقاضا کرد که تحقیقات لازم را در این رابطه انجام داده و متهمان را تحت پیگرد عدلی قرار دهند.

اما والی لوگر افغانستان گفت، که رئیس جامعه مدنی اگر این ادعای خود را ثابت نکند باید مجازات شود.

پس از انتشار این گزارش موسی محمودی از تهدید های تیلیفونی علیه خود خبر داده بود و دیروز خبر ناپدید شدن وی در رسانه های افغانستان و در نشست مجلس نمایندگان منتشر شد.
 

  افشا کنندگان سوءاستفاده جنسی از دانش‌آموزان در لوگر ناپدید شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
افشا کنندگان سوءاستفاده جنسی از دانش‌آموزان در لوگر ناپدید شده‌اند

سازمان عفو بین الملل امنیت ملی افغانستان را متهم کرد

سازمان عفو بین الملل ضمن محکوم کردن سوء استفاده جنسی از کودکان در مکتب ها و مکان های دیگر خواستار رهایی موسی محمودی و عنایت الله حمیدی شده و گفته است که این افراد توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان بازداشت شده اند.

این سازمان افزوده است، که این دو نفر در ۲۱ نوامبر زمان که می خواستند به دیدار سفیر اتحادیه اروپا در کابل بروند به طور خودسرانه بازداشت شده اند.

اما اداره امنیت ملی افغانستان تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.
 

ملازم یک مکتب در بدخشان از بودجه شخصی اش اتاق‌های درسی ساخت - اسپوتنیک افغانستان
عفو بین‌الملل خواستار آزادی افشاگران سوء استفاده جنسی از کودکان در لوگر شد

آزادی بیان نباید حقوق دیگران به مخاطره بیاندازد

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در کابل گفت، که نباید بنام آزادی بیان حقوق مردم به خطر انداخته شود.

غنی تأکید کرد، که از نام آزادی بیان سوء‌ استفاده صورت نگیرد و از فرصت های فراهم شده در بخش آزادی بیان استفاده نادرست شود.

به گفته رئیس جمهوری افغانستان آزادی بیان مثبت، آزادیی است که در تطبیق آن برای دیگران ضرر نمی رسد، اما در آزادی بیان منفی مردم متاثر می گردند و فضای بی اعتقادی را در جامعه به وجود می آورد.

وی از تلاش‌های حکومت در مورد مصونیت خبرنگاران یادآوری کرد و گفت، که ۱۷۲ قضیه خشونت علیه خبرنگاران بررسی شده و به نهادهای عدلی و قضایی کشور راجع شده است.

محمداشرف غنی بدون نام بردن مشخص از کسی گفت که بخاطر گرفتن پناهندگی، حیثیت مردم را مورد اتهام قرار دهید.

وی تصریح کرد؛ تهدید به خشونت جدی گرفته شود و کسانی که بدون شواهد شهروندان ما را تهدید می ‌کنند، پذیرفتنی نیست.

رئیس جمهوری افغانستان از نهاد حمایت از رسانه های آزاد افغانستان به نام (نی) بطور مشخص انتقاد کرد که گفته است پرونده عاملان قتل، خشونت و آزار و اذیت علیه خبرنگاران، رسیدگی نشده است.

اشرف غنی از دادستانی کل افغانستان و وزیر اطلاعات و فرهنگ، خواست که با این افراد صحبت کرده و از آنها بخواهند که هدف شان در پیوند با این اظهارات روشن شود.
 

غنی: از شنیدن گزارش ها درباره آزار و اذیت جنسی در لوگر ناراحت شدم  - اسپوتنیک افغانستان
غنی: از شنیدن گزارش ها درباره آزار و اذیت جنسی در لوگر ناراحت شدم

واکنش نی به سخنان اشرف غنی

نهاد حمایت کننده از رسانه های آزاد افغانستان (نی) امروز سه‌شنبه در واکنش به این سخنان رئیس جمهوری گفت، که اگر اتهام ‌های رییس‌جمهور غنی به این نهاد بی‌اساس باشد، باید شخص وی از جامعه‌ رسانه‌ ای افغانستان عذرخواهی کند.

نی با انتشار اطلاعیه ای گفته است، که حرف ‌های رییس‌جمهور بی‌اساس بوده است و اطلاعات نادرست به وی داده شده است.

نی، تأکید کرده که همه ای گفته های خود را بر مبنای آمار و ارقام موجود و بر پایه‌ مدارک پژوهش شده ارائه می ‌کند.

یادآوری می کنیم، که دولت افغانستان آزادی بیان را پس از شکست طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی یکی از بزرگترین دستاوردهای ۱۸ سال گذشته عنوان می کند که طی سال های اخیر با تهدیداتی مواجه شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала