نتیجه پرتاپ مادر بمب ها در اچین ننگرهار: افزایش بیماری ها و بی حاصلی زمین ها

© Sputnik / Valery Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر نتیجه پرتاپ مادر بمب ها در اچین ننگرهار: افزایش بیماری ها و بی حاصلی زمین ها
نتیجه پرتاپ مادر بمب ها در اچین ننگرهار: افزایش بیماری ها و بی حاصلی زمین ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نزدیک به دو و نیم سال پیش نیروهای امریکایی برای کشتن داعش ها در ننگرهار از مادر بمب ها استفاده کرد.
File Photo from US Air Force of the GBU-43 Bomb - اسپوتنیک افغانستان
استفاده از "مادر تمام بمب ها" ویژگی های جدید ترامپ را نشان داد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، نزدیک به دو و نیم سال پس از پرتاب مادر بمب ها بر مومند درۀ ولسوالی اچین ننگرهار، باشند‌گان این دره می‌گویند، که اکنون بیماری‌های گوناگون در این دره افزایش یافته‌اند و نیز زمین‌های کشاورزی حاصل نمی‌دهند.

شماری از نوجوانان، پس از پرتاپ مادر بمب ‌ها بر مومند دره، به بیماری پوستی که بخش‌های از پوست آنان می‌خشکند، مبتلا شده‌است.

جام روز، باشندۀ مامند دره گفت:- "پس از پرتاپ مادر بمب ها، بسیار زیاد مریضی پیدا شده‌اند؛ بسیاری از این مریضی‌ها، جلدی استند".

باشندگان دیگر این روستا نیز می‌گویند، که اثرهای منفی پرتاپ مادر بمب ‌ها در دیگر بخش‌ها نیز باقی است.

پاچا شینواری، باشندۀ محل بیان داشت:- "پس از پرتاپ مادر بمب‌ها، حالا در این‌جا سنگ‌ها بسیار شکننده شده‌اند... بوته‌ها خشکیده‌اند".

محمدالله، باشندۀ دیگر محل نیز افزود:- "وقتی بمب را انداختند، خانه‌ها خراب شد... ما از اینجا رفتیم، همه‌چیز خراب شد".

در همین حال، پزشکان، از پیامدهای ناگوار به کارگیری مواد هسته‌یی در جنگ‌ها هشدار می‌دهند.

ظاهر عادل، سخن‌گوی ریاست صحت عامه ننگرهار گفت:- "تاکنون دربارۀ این‌که از اثر پرتاپ بمب در اچین مریضی پیدا شده باشد، در ریاست صحت عامۀ ننگرهار چیزی ثبت نشده‌است".

در همین حال، سیما سمر، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور و وزیر دولت در امور حقوق‌بشر و روابط بین‌الملل می‌پذیرد، که پرتاب مادر بمب ها بر ولسوالی اچین ننگرهار، بیشترین زیان را به باشند‌گان مومند دره وارد کرده‌است:- «من فکر می‌کنم، همه مواد انفجاری که استفاده می‌شود، ما بخواهیم و یا نخواهیم، متأسفانه بر صحت مردم افغانستان تأثیر می‌کند. به ویژه در مناطقی که مواد انفجاری زیاد استفاده می‌شود – از جمله مادر بم‌ها که خرابی‌های زیادی دارد".

یادآوری می کنیم، که نزدیک به دو و نیم سال پیش امریکا اعلام کرد، که برای ازبین بردن پناهگاۀ داعش در ننگرهار، نیروهای این کشور در افغانستان مادر بمب‌ها را بر مومند درۀ ولسوالی اچین پرتاب کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала