افزایش پانزده درصدی زعفران در بلخ

CC0 / Pixabay / افزایش پانزده درصدی زعفران در بلخ
افزایش پانزده درصدی زعفران در بلخ  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست زراعت ولایت بلخ از افزایش پانزده درصدی زعفران در این ولایت خبر می دهد.
افزایش برداشت زعفران در هرات - اسپوتنیک افغانستان
افزایش و برداشت زعفران در هرات

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مقام‌های محلی بلخ می‌گویند، که امسال فرآورده‌های زعفران در مقایسه با سال‌پار پانزده درصد افزایش یافته‌اند.

بخشی از زمین‌های کشاورزی در روستای چهل دختران ولسوالی دهدادی ولایت بلخ  زعفران کاشته شده اند.

بر بنیاد آمارهای ریاست زراعت بلخ، امسال بر گستره‌ی بیش از ۳۰۰ جریب (۶۰ هکتار) زمین در بلخ زعفران کشت شده‌است، که کشاورزان از آن ۱۴۰ کیلوگرام زعفران برداشت کرده‌اند.

ذبیح‌الله زوبین آمر امور زراعتی بلخ، گفت:- "امسال حاصلات ما ۲۰ کیلو افزایش پیدا کرده. در حدود ۱۴۰ کیلوگرام تار زعفران به دست خواهد آوردیم که یک افزایش چشمگیر نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد".

هر کیلوگرام زعفران در بازارهای داخلی ۶۰ تا ۸۰ ‌هزار افغانی به فروش می‌رسد و بر بنیاد آمارهای ریاست زراعت، بیش از ۳۳۰  زن و بیش از۷۷۰ مرد کشاورز در ولایت بلخ مصروف کشت زعفران استند

فرزانه کشاورز  در ولایت بلخ، گفت:- "ما خوش استیم که در این کار مصروف استیم. ما این را می چینیم و پاک می کنیم و به فروش می رسانیم".

حلیمه، کشاورز  در بلخ، گفت:- "ما بیست نفر خانم ها استیم و برای ما آموزش جمع آوری زعفران داده شده است. پس از جمع آوری، ما آن را در خانه پروسس می کنیم".

بر بنیاد داده‌های اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ، زعفران از این ولایت بیشتر به کشورهای چین، هند، امارات متحده عربی و آلمان صادر می‌شود. این گیاه به علت ارزش مادی آن به طلای سرخ شناخته می‌شود.

یادآوری می کنیم، که کشت زعفران در بلخ از سال ۱۳۸۷ هجری خورشیدی رواج یافت. کشاورزان به جای کشت تریاک، به کشت زعفران رو آوردند. شماری از کشاورزان به ویژه زنان کشاورز در پیوند به چگونگی کشت زعفران و برداشت آن، از سوی ریاست زراعت آموزش نیز دیده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала