غنی: افراد دارای معلولیت، توانایی های مختلف دارند

© ارگ ریاست جمهوری غنی: افراد دارای معلولیت، توانایی های مختلف دارند
غنی: افراد دارای معلولیت، توانایی های مختلف دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عصر امروز در مراسم گرامی داشت از روز جهانی افراد دارای معلولیت، اشتراک و سخنرانی کرد.
دیدار اشرف غنی با تادامیچی یوماموتو  - اسپوتنیک افغانستان
دیدار اشرف غنی با تادامیچی یوماموتو

به گزارش اسپوتنیک، ارگ ریاست جمهوری افغانستان نوشت: محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان، در مراسم که در قصر سلام خانۀ ارگ انجام شد و در آن معلولان نهادهای امنیتی و دفاعی، معلولان دورۀ جهاد و سایر معلولان نیز حضور داشتند، رئیس جمهور غنی گفت، که افراد دارای معلولیت، توانایی های مختلف دارند.

رئیس جمهور افغانستان افزود: من با هر یکی از شما احوالپرسی و مصافحه نمودم که توانایی های تان را از نزدیک مشاهده کنم و افتخار می کنم که بخش عمدۀ ملتم بوده و دارای مهارت های مختلف می باشید.

رئیس جمهور افغانستان با تاکید، بر اینکه فرهنگ ما باید متمرکز به توانایی ها باشد، خطاب به حاضرین گفت: شما نمایشگاه نقاشی و خطاطی معلولان را مشاهده کردید، کسانی که دست ندارند، با دهن و پای خود نقاشی و خطاطی می کنند.

غنی گفت، که به پاس گرامی داشت از روز جهانی افراد دارای معلولیت، در سال آینده تمرکز بیشتر روی تقدیر از توانایی های معلولان صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه حل مشکلات و چالش های معلولان پیوند به همه ای دولت و جامعه به شمول سکتور خصوصی است، گفت، که باید همه دست به دست هم داده و به این قشر توجه بنیادی نمائیم.

رئیس جمهور تصریح کرد، که بدون اصلاحات ساختاری در دستگاه دولت، حل مشکلات معلولان ناممکن است و به مسئولان ارگان های امنیتی و دفاعی هدایت داد که در برابر خون شهدا و معلولان کشور بی تفاوت نباشند و عدم توجه به آنان پذیرفتنی نیست.

رئیس جمهور افغانستان بر ساده سازی سیستم اداری بخاطر رفع مشکلات معلولان و وارثین شهدا و در نظر گرفتن تسهیلات در ساخت تعمیرات جهت رفت و آمد معلولان تاکید کرد و گفت، که معلولان ملی اند و به قوم و منطقۀ خاص تعلق ندارند.

همچنان غنی بر انکشاف اقتصادی افغانستان تاکید کرد و گفت، که باید توقعات خود را مدیریت کنیم و حق معلولان باید به حق دار آن که معلولان اند، برسد.

رئیس جمهور افغانستان در اخیر سخنانش از سهم فعال معلولان در جامعه تشکر کرد و گفت: امید است ترانه های پریشانی کودکان معلول، به ترانه های بازگو کنندۀ افغانستان مرفه، با ثبات و قانونمند، مبدل گردد.

در این مراسم لعل الدین آریوبی وزیر دولت در امور شهدا و معلولان نیز صحبت کرد و ضمن تبریکی بخاطر روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت، که معلولیت پدیدۀ مرتبط به بشریت می باشد و متاسفانه در چهار دهۀ گذشته در اثر جنگ ها در کشور، تعداد معلولین افزایش یافته است.

وی گفت، که بیشتر از ۹۰۰ هزار معلول در کشور وجود دارد و نسبت به گذشته توجه زیادتربه این قشر شده، پروسۀ رسیدگی به آنان آسانتر و هماهنگی بیشتر گردیده است و آنان زیر یک چتر درآورده شده اند.

آریوبی افزود، که طرح حقوق و امتیازات معلولین پس از تعدیل به وزارت عدلیه فرستاده شده است و همچنان ما مرکز صدای معلولین، دیتابیس ملی و استراتیژی ملی معلولیت را ایجا کردیم و در راستای تطبیق شعار ملل متحد در سال ۲۰۱۹ به مناسبت روز جهانی معلولین که تحت عنوان "ارتقای مشارکت و رهبری افراد دارای معلولیت" می باشد، تلاش خواهیم کرد.

به همین ترتیب در این مراسم، مسعود صافی رئیس شورای سرتاسری معلولان صحبت کرد و از توجه رئیس جمهور به این قشر جامعه تشکر نموده، گفت که اکثریت خواست های معلولین عملی شده است و ما امیدواریم در زمینه ارائه خدمات بهتر صحی به معلولان، معارف، تحصیلات عالی و کاریابی آنان توجه بیشتر صورت گیرد.

وی همچنان خواهان توجه حکومت در زمینۀ اجرای حقوق و امتیازات معلولان و فراهم نمودن امکانات مالی به پارا المپیک گردید.

در جریان این مراسم رئیس جمهور افغانستان از نمایشگاه نقاشی و خطاطی افراد دارای معلولیت دیدن بعمل آورد و یک پارچه ترانۀ زیبا از سوی معلولان نوجوان، اجرا گردید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала