هشدار کمیسیون مالی مجلس نمایندگان به وزیر مالیه: به دادستانی کل معرفی می کنیم

© Photo / Ministry of Financeهشدار کمیسیون مالی مجلس نمایندگان به وزیر مالیه: به دادستانی کل معرفی می کنیم
هشدار کمیسیون مالی مجلس نمایندگان به وزیر مالیه: به دادستانی کل معرفی می کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای کمیسیون مالی مجلس نمایندگان افغانستان گفته اند، که در صورت که وزیر مالیه پاسخ های قناعت بخش ندهد، به دادستانی کل معرفی می کنیم.
همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
بازپرسی از همایون قیومی در مجلس سنا

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نمایندگان در نشست امروز (یک‌شنبه، ۱۷قوس) آن‌چه را که دست‌کاری‌های غیرقانونی در بودجه و دریافت هزینه‌های نامحدود سفرهای همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه و مشاور بلند پایۀ رییس‌جمهور غنی گفته می‌شوند، به بحث گرفت.

اعضای این کمیسیون هشدار دادند، که اگر آقای قیومی دربارۀ این موارد توضیحات قناعت بخش ندهد، کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس اورا به دادستانی کل معرفی خواهد کرد.

سرپرست وزارت مالیه قرار است، در نشست روز چهارشنبۀ کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس دربارۀ این موارد توضیحات بدهد.

ظاهر سالنگی، عضو کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نمایند‌گان در این باره گفت:- "مایۀ نگرانی ما است؛ در شرایطی‌که ما با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌‎کنیم برای یک کسی چک سفید داده می‌شود".
محمد میرزا کتوازی، عضو مجلس نمایند‌گان نیز اظهار داشت:- "پول‌های گزافی که به مصرف رسیده‌است به تمام مردم معلوم شود که به چه هدف مصرف شده‎است و بعدأ آن چیزی‌که خلاف قانون باشد، یگانه گزینه‌یی که پارلمان دارد، مجبور وزیر مالیه را به سارنوالی معرفی کند".

سندی که به طلوع‌نیوز رسیده نشان می‌دهد، که همایون قیومی در حدود پانزده روز پیش برای سفرهای بیرونی‌اش خواستار اجازۀ همیشه‌گی با هزینۀ نامحدود شده‌است و این درخواست نیز پذیرفته شده‌است.

دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید، که پاسخ نگفتن به عملکرد‌های «غیرقانونی» شفافیت را زیر پرسش خواهد برد.
محمد اکرام افضلی، رییس این دیده‌بان گفت:- "عدم پاسخ‌گویی ریاست‌جمهوری در مورد مصارف بیرون از بودجه خلاف قانون است و این نشان دهندۀ این است که حکومت حاضر به شفافیت و پاسخ‌گویی به مردم نیست".

اما، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید، که حاضر است تا به این عملکردها پاسخ دهد.

دواخان مینه پال، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری اظهار داشت:- "همه سفرها ... رسمی است و از همه سفرهای رسمی خود، وقت به وقت به رییس‌جمهور گزارش می‌دهد".

یادآوری می کنیم، که پیش از این نیز در پی نشر یک گزارش  مبنی‌بر دریافت حقوق ۲۵۰هزار دالری همایون قیومی از انستیتوت «موثریت دولت‌ها» و عمل‌کردهای غیرشفاف این نهاد در حکومت افغانستان، کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا، او را به دادستانی معرفی کرده‌ بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала