افشاگری واشنگتن پُست از اسناد مخفی درمورد جنگ امریکا در افغانستان

© AFP 2023 / FILES DAVID FURSTافشاگری واشنگتن پُست از اسناد مخفی درمورد جنگ امریکا در افغانستان
افشاگری واشنگتن پُست از اسناد مخفی درمورد جنگ امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه واشنگتن پُست اسناد مخفی درمورد عملیات نظامی امریکا در افغانستان را به نشر سپرده است.

به گزارش اسپوتنیک، این روزنامه امریکایی اسنادی را که قبلا مخفی شده بود به نشر سپرده است، در اسناد مذکور آمده است که کاخ سفید حقیقت جنگ امریکا در افغانستان را از مردم امریکا پنهان می‌کرد و وضعیت واقعی را به آنها نمی‌گفت.

این گزارش براساس اسنادی تهیه شده است که توسط جان سپکو، بارزس عمومی امریکا در امور بازسازی افغانستان جمع‌آوری شده بود. جان سپکو ماموریت بررسی دلایل ناکامی طولانی‌ترین جنگ در تاریخ امریکا را به عهده دارد.

وزیر دفاع امریکا یگانه راه ختم جنگ در افغانستان را یافت - اسپوتنیک افغانستان
وزیر دفاع امریکا یگانه راه ختم جنگ در افغانستان را یافت

روزنامه نوشته است: "در میان اسناد – بیش از دو هزار مصاحبه افرادی که به طور مستقیم در جنگ شرکت داشته اند و تصمیم می‌گرفته اند، وجود دارد". این روزنامه براساس قانون آزادی مطبوعاتی پس از سه سال محاکمه، به این اسناد دست یافته است.

واشنگتن پُست افزوده است: "در جریان ۱۸ سال عملیات نظامی در افغانستان، مقامات بلندپایه ایالات متحده امریکا دروغ می‌گفتند و واقعیت مبنی بر اینکه پیروزی در این جنگ غیرممکن است را پنهان می‌کردند".

در ادامه آمده است: "فرماندهی نظامی امریکایی در کابل و کاخ سفید آمار نادرست را ارایه می‌کردند تا مردم فکر کنند که امریکا در این جنگ پیشقدم است".

در میان اسناد، اظهارات جنرال مایکل فلین، فرمانده نیروهای استخباراتی عملیات خاص نیروهای امریکا در افغانستان و عراق، نیز وجود دارد. وی گفته است: "از سفیرها می‌شنویم که ایالات متحده امریکا ماموریت‌هایش را به شکل عالی انجام می‌دهد. اما آیا واقعا چنین است؟ اگر چنین است، پس چرا ما حس می‌کنیم که ناکام می‌شویم؟".

روزنامه همچنان به اظهارات جیمس دوبینس، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان اشاره کرده است. وی گفته است که مقامات امریکایی "در کشورهای فقیر دخالت نمی‌کند تا آنها را ثروتمند بسازد. ما همچنان در کشورهای استبدادی دخالت نمی‌کنیم تا آنها را دیموکرات بسازیم. ما در کشورهای درگیر ظلم دخالت می‌کنیم تا آنها صلح برقرار کنیم، و ما به طور واضح در افغانستان ناکام شده ایم".

این روزنامه همچنان ارزیابی‌های انجام‌شده توسط پروفیسور علوم سیاسی دانشگاه براون نیتا کراوفورد را مبنی بر اینکه از سال ۲۰۰۱ بدینسو پنتاگون، وزارت خارجه امریکا و آژانس امور توسعه بین‌المللی ایالات متحده امریکا حدود ۹۵۰ میلیارد دالر را در عملیات نظامی در افغانستان و پروژه‌های ملکی در این کشور به مصرف رسانیده اند. اما استفاده از این پول هنگفت به دلیل فساد اداری در افغانستان، موثر واقع نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала