کارشناس: آمریکا جنگ تریاک در افغانستان را باخته است

© AP Photo / David Guttenfelder ترافیک مواد مخدر افغانستان به کجا منتهی میشود؟
 ترافیک مواد مخدر افغانستان به کجا منتهی میشود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک روزنامه نگار آمریکایی ادعا نموده است که امریکا در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به سادگی شکست سنگینی را متحمل شده است

 به گزارش اسپوتنیک، فیلیپ اسمیت، روزنامه نگار آمریکایی، در مقاله ای که در مجله Independent Media Institute  منتشر شده می‌گوید: مبارزه با مواد مخدر، که بخشی از جنگ 18 ساله ایالات متحده در افغانستان بود ، "به سادگی" شکست خورد.

به گفته این روزنامه نگار آمریکایی در پس زمینه اشغال آمریکا در افغانستان تا سال 2010، کشت خشخاش تریاک دراین کشورادامه یافت و در سال 2017 زمانی که سطح متوسط کشت خشخاش  بیش از 323.700 هکتارزمین را در برگرفته بود، به اوج خود رسید".

قاچاق مواد مخدر به ترکمنستان توسط طالبان - اسپوتنیک افغانستان
قاچاق مواد مخدر به ترکمنستان توسط طالبان

 وی گفت: "وقتی صحبت از مبارزه با محصولات غیرمجاز حاوی مواد مخدر می شود ، سه راه اصلی وجود دارد: انحلال مزارع، سرکوب فعالیت های غیرقانونی و توسعه جایگزین محصولات کشاورزی، که براساس گزارش جدید «سیگار» ، هر سه روش مبارزه در افغانستان ناموفق بوده است".

 اسمیت خاطرنشان كرد: مهم نیست كه ایالات متحده چند میلیارد دالر را برای از بین بردن تریاک  درافغانستان هزینه کرد، آنها صرف این پولها را برباد نمودند. او افزود: اکنون شاید زمان آن فرارسیده تا چیز های دیگر را امتحان کنیم.

وی در ادامه گفت: " ایالات متحده از سال 2002 حدود 8.94 میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اختصاص داده است". 

 اگرچه اقتصاد مواد مخدر در افغانستان بین سالهای 2017 و  2018 تا 2/3 برابر کاهش یافت، اما با آنهم  تا کنون از6 تا 11 در صد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد که نسبت به هزینه های صادرات رسمی کالاها و خدمات در کشور بیشتر می باشد.

 وی می‌گوید:  سال ها است طالبان مشغول کشت کوکنار بوده و تجارت مواد مخدر را به یکی از اصلی ترین ابزارهای تأمین مالی شان تبدیل کرده اند. آنها آن را با اهداف جنگ مقدس برابر می کنند ، اما در حقیقت بسیاری از فرماندهان در میدان جنگ به سادگی موارد مخدر را به تجارت مفید خود تبدیل کرده اند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала