کمیسیون انتخابات: بازشماری آرای شش پایان یافته است

© Photo / IECکمیسیون انتخابات: بازشماری آرای شش پایان یافته است
کمیسیون انتخابات: بازشماری آرای شش پایان یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که بازشماری آرای شش ولایت پایان یافته‌است و بازشماری آرای ولایت بغلان نیز تا فردا (پنجشنبه، 28 قوس) پایان خواهد یافت.

به گزارش اسپوتنیک، روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در ولایت‌های بدخشان، فاریاب، جوزجان، تخار، سرپل، پنجشیر و بغلان بدلیل مخالفت‌های دستۀ انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی و دسته‌های دیگر، برای بیش از یک ماه به تأخیر افتاده بود.

روند بازشماری آرا در این هفت ولایت، سه روز پیش آغاز شد.

 با ختم  روند بازشماری نتایج انتخابات اعلام می ‌شود - اسپوتنیک افغانستان
با ختم روند بازشماری نتایج انتخابات اعلام می ‌شود

حبیب الرحمان ننگ، رئیس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات امروز (چهارشنبه، 27 قوس) به طلوع‌نیوز گفت: «تنها در ولایت بغلان بازشماری به‌گونۀ نرمال ادامه دارد و تعهد همکاران تخنیکی این است که اگر کدام مزاحمت تخنیکی از طرف تیکت‌های انتخاباتی نباشد، تا فردا تکمیل خواهد شد».

شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که مانع بازشماری آرا در این هفت ولایت شده بودند و اکنون تأکید می‌ورزند که کمیسیون انتخابات بازشماری آرا را در بیست وهفت ولایت که بی‌حضور ناظران آنان انجام شده‌است، از سر صورت گیرد.

اما، نهادهای ناظر این کار را چندان عملی نمی‌دانند.

علی عادلی، معاون بنیاد تحلیل‌گران افغانستان در این باره گفت: «بعید می‌دانیم که فرصتی برای بازشماری مجدد در این بیست و هفت ولایت باشد. اما اگر این‌ها بر این خواست خود پافشاری کنند، در واقع ما شاهد دور جدیدی از جنجال‌ها میان کمیسیون انتخابات و دسته‌های انتخاباتی خواهیم بود.»

در حالی‌که از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک به سه ماه می‌گذرد، اما کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که در جریان هفتۀ آینده نتایج ابتدایی این انتخابات را اعلام خواهد کرد.

قرار بود کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری را به روز 23 ماه عقرب اعلام کند، اما این نتایج به علت تنش‌ها دربارۀ در حدود سه صد هزار رأیی‌که از سوی شماری از نامزدان تقلبی دانسته می‌شود، تاکنون اعلام نشده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала