منابع نزدیک به طالبان: به زودی در مورد آتش‌بس کوتاه مدت تصمیم گرفته می‌شود

© Photo / © Photo / / © Photo /منابع نزدیک به طالبان: به زودی در مورد آتش‌بس کوتاه مدت تصمیم گرفته می‌شود
منابع نزدیک به طالبان: به زودی در مورد آتش‌بس کوتاه مدت تصمیم گرفته می‌شود  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که احتمال دارد تا دو روز دیگر گروه طالبان برای یک آتش‌بس کوتاه مدت به نتیجه نهایی برسد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، این منابع می‌افزایند که در حال حاضر نمایندگان امریکا و طالبان مصروف رایزنی های میان خودی اند و محور بحث دو طرف نیز «آتش‌بس» سراسری کوتاه مدت و آغاز «گفتگوهای میان افغانی» است.

سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید: «احتمال ده روز آتش‌بس وجود دارد، ولی من گفته می‌توانم که گفتگوها روان است و تا اکنون در مورد آتش‌بس توافق نهایی نشده است اما تا یکی دو روز دیگر نهایی خواهد شد».

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
گفت‌وگوهای صلح با طالبان ۱۵میلیون دالر هزینۀ برمی‌دارد

در همین حال حکومت افغانستان به این باور است که برای آغاز مذاکرت مستقیم با طالبان، این گروه باید در مورد رابطه خود با پاکستان، آتش‌بس و پناهگاه های امن وضاحت بدهند.

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس‌جمهور می‌گوید: «کاهش خشونت ها، آتش‌بس، پرداختن به پناهگاه های امن، وضاحت رابطه طالبان با پاکستان مواردی است که زمینه را برای مذاکرات مستقیم با مخالفین مسلح طالبان فراهم می‌کند، مذاکرات زمانی به نتیجه خواهد رسید که در محوریت جمهوری اسلامی افغانستان و مالکیت مردم باشد».

از سویی هم سیاسیون در تلاش اند تا اجماع واحد برای گفتگو با طالبان را ایجاد کنند.

شهزاده مسعود آگاه امور سیاسی می‌گوید: «تلاش بر این است که یک تعداد از شخصیت های مستقل و هم احزاب به زودترین فرصت با حکومت هم بشیند، نه تنها با داکتر صاحب اشرف غنی بلکه با داکتر صاحب عبدالله و جناب استاد سیاف و جناب حکمتیار صاحب…»

این در حالی است که سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفتگویی با شبکه ان بی سی امریکا گفته است که گفتگوی میان افغانی وابسته به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و ایجاد یک حکومت همه شمول در افغانستان است.

آقای شاهین گفته است: «ما یک حکومت همه شمول میخواهیم که ضامن ثبات در کشور باشد. در غیر آنصورت به جنگ مان ادامه خواهیم داد».

وی افزوده است که پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا، طالبان در گفتگوهای میان افغان‌ها سهم خواهند گرفت که هدف آن نیز تشکیل یک حکومت همه‌شمول باشد تا در آن تمام افغان‌ها سهیم باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала