پایان «AFRUS2019» / بهاوی: همایش بعدی ما، در دهلی برگزار خواهد شد

© Sputnik / Marwa Akifiپایان «AFRUS2019» / بهاوی: همایش بعدی ما، در دهلی برگزار خواهد شد
پایان «AFRUS2019» / بهاوی: همایش بعدی ما، در دهلی برگزار خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای نخستین بار در تاریخ روابط افغانستان و روسیه، جوانان دو کشور در یک همایش مشترک، با هم به تشریک دیدگاه پرداختند.

همایش جوانان افغانستان و روسیه از 17 تا 23 دسمبر در دو شهر روسیه برگزار شد.

این همایش از سوی «گروه آینده افغانستان» یا Future Team Afghanistan با حمایت بنیاد دیپلوماسی عامهٔ گرچیکوف، سفارت افغانستان در مسکو، دانشگاه دولتی جنوب‌غربی روسیه، کانون رشد فرهنگ و هنر افغانستان و با شراکت رسانه‌یی موسسهٔ رسانه‌یی روسیهٔ امروز و خبرگزاری اسپوتنیک برگزار شده و در آن بیش از پنجاه تن از جوانان فعال دو‌ کشور شرکت کردند.

در مورد چگونگی برگزاری و اهداف این همایش، اسپوتنیک به گفتگوی ویژه با نثاراحمد بهاوی، رییس «گروه آینده افغانستان» یا Future Team Afghanistan پرداخته است.

هدف از برگزاری این همایش چه بود؟

همایش جوانان افغانستان و روسیه با هدف ایجاد شناخت و توسعۀ روابط میان نسل جوان دو کشور برگزار شد. افغانستان و روسیه در صدمین سال تحکیم روابط دیپلوماتیک قرار دارند. در این مدت دولت‌ها با هم در سطوح مختلف رابطه داشته اند و در مورد بسیاری از مسایل صحبت کرده اند اما در تاریخ معاصر، هیچگاه جوانان دو کشور فرصت نیافته بودند تا روبروی هم نشسته و نه تنها دربارۀ مشکلات، بلکه در بارۀ راه‌هایی صحبت کنند که فارغ از رابطۀ دولت‌ها، جوانان بتوانند با هم رابطۀ مفید به ویژه در زمینه‌های علمی، فرهنگی و بشری داشته باشند.

این نشست‌ها چه نتایجی به همراه داشت؟

بگذارید با این مثال آغاز کنم. یک روز پیش از آغاز رسمی برنامه، شرکت‌کنندگان برنامه در یک موتر بس، از مسکو به شهر کورسک رفتند. در مسیر مسکو – کورسک، هر کسی با دوست و با هموطن خود صحبت می‌کردند، یک جمع خوابیده بودند و فضای موتر به شدت آرام بود. در برگشت، شما نمی‌توانستید تفاوتی میان روس‌ها و جوانان افغانستان پیدا کنید. موارد بسیاری بود که در برگشت از کورسک به مسکو، جوانان روسیه و افغانستان در چوکی‌های موتر کنار هم نشسته بودند، سرگرمی مشترک داشتند، با هم آهنگ می‌خواندند، شوخی می‌کردند، این یعنی این نشست توانست یک حسن آغاز برای دوستی نسل جوان دو کشور باشد. اما نتیجۀ برنامه بیشتر از این بود. ما هشت کنفرانس، میزگرد، مباحثه و ورکشاپ برای بررسی امکان توسعۀ روابط در زمینه‌های علم و آموزش، دیپلوماسی جوانان، فرهنگ و ده‌های بخش برای نشان‌دادن زوایای پنهان کشورهای خود داشتیم. در کنار آن برنامه‌های فرهنگی زیادی برای اینکه جوانان دو کشور از فرهنگ و هنر کشورهای همدیگر آگاه شوند.
پایان نخستین همایش جوانان افغانستان و روسیه - اسپوتنیک افغانستان
پایان نخستین همایش جوانان افغانستان و روسیه

چه دستاوردی از روسیه با خود بردید؟

دستاورد بزرگ تیم جوانان افغانستان، تجربه‌های فراوانی بود که از روس‌ها آموختیم. از شیوۀ زندگی، فرهنگ عالی و گام‌هایی که برای توسعه و پیشرفت کشور شان برداشته اند. جوانان روسیه از لحاظ علم و تکنالوژی شرایط بسیار خوبی دارند. ما در زمینۀ اینکه چگونه می‌توانیم از داشته‌های علمی، فرهنگی و توانایی‌های شان در زمینۀ تکنالوژی برای بهبود سطح زندگی جوانان در افغانستان استفاده کنیم، بسیار آموختیم. همچنان توانستیم تصویر واقعی‌تر از کشور خود ارایه کنیم. این تصویر که در کنار جنگ و تروریزم و مواد مخدر، ما در زمینۀ فرهنگ، ورزش، دموکراسی، آزادی بیان، آموزش و مواردی از این دست توانایی و ظرفیت‌هایی داریم که نیاز به پرورش بیشتر دارند.

استقبال مقامات روسیه از کار شما چگونه بود؟

فوق‌العاده. در آخرین نشست همایش، معاون بخش آسیای وزارت خارجۀ روسیه، رییس ادارۀ فدرال جوانان که در سطح وزارت جوانان کار می‌کند، رییس بنیاد حمایت از دیپلوماسی عامه «گرچیکوف» جز کسانی بودند که با ما دیدار کردند و دیدگاه‌ همدیگر را شنیدیم. آنان وعده سپردند که در زمینۀ برگزاری این نشست‌ها آمادگی دارند و جانب روسیه از هر گونه تلاش برای بهبود روابط استقبال می‌کند.

گروه آیندۀ افغانستان یا «فیوچر تیم» در چه زمینه کار می‌کند؟

پس از فستیوال جهانی سوچی با حضور بیش از 25 هزار جوان از کشورهای مختلف دنیا، جوانان اکثریت کشورها به جریان جهانی «فیوچر تیم» پیوستند و این نهاد را در کشور شان پایه‌گذاری کردند. در زمینۀ گسترش روابط میان جوانان افغانستان و دیگر کشورها کار می‌کنیم. «گروه آیندۀ افغانستان» که در وزارت عدلیۀ افغانستان به عنوان نهاد اجتماعی ثبت شده است، هدف خود را «گردهم اوردن جوانان نخبۀ افغانستان و وصل کردن آن‌ها با جوانان دیگر کشورها با هدف گسترش روابط علمی، فرهنگی و بشری» تعیین کرده است. ما نخستین گام را با روسیه آغاز کردیم و در کشورهای دیگر دوام می‌دهیم.

برنامۀ بعدی «گروه آینده افغانستان» چیست؟

این برنامه تجربۀ اول ما بود، حالا اعتماد بالای ما و اعتماد ما بالای خود، بیشتر شده است. گروه آینده افغانستان فقط برای گسترش روابط با روسیه کار نمی‌کند، ما قصد داریم که برنامۀ بعدی خود را در سال آیندۀ میلادی، در هند برگزار کنیم و در آن فرصت را برای تبادل دیدگاه میان جوانان افغانستان و کشورهای جنوب آسیا فراهم کنیم. در این زمینۀ روی مقدمات کار می‌کنیم و با آغاز سال نو میلادی، کار جدی روی برگزاری و هماهنگی آن آغاز خواهد شد.

حرف آخر تان:

از مهمان‌نوازی مردم روسیه سپاسگزارم. جوانانی که از افغانستان آمده بودند از روسیه و مردم مهربان آن خاطرات خوشی با خود بردند و این مسأله خودش یک گام برای بهبود روابط است. برای مردم روسیه سال نو خوش آرزو می‌کنم. امیدوارم سال آیندۀ میلادی برای افغانستان سال تحکیم صلح و برای مردم روسیه سال خبرهای خوش باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала