در 24 ساعت گذشته 33 نیروی امنیتی در حمله‌های طالبان جان باختند

© AFP 2023 / Patrick Bazدر 24 ساعت گذشته 33 نیروی امنیتی در حمله‌های طالبان جان باختند
در 24 ساعت گذشته 33 نیروی امنیتی در حمله‌های طالبان جان باختند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آمارهای مقام‌های محلی ولایت‌های کندز، بلخ، تخار و فاریاب نشان می‌دهند که در 24 ساعت گذشته 33 تن از نیروهای امنیتی در حمله‌های طالبان در این ولایت‌ها، جان‌های شان را از دست داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد این آمارها، 14 نیروی دولتی در کندز جان‌های شان را از دست داده‌اند و هشت تن دیگر زخمی شده‌اند. در بلخ نیز، 8 نیروی دولتی جان باخته‌اند.

همین‌طور هفت سرباز در تخار جان باخته‌اند و دو تن دیگر زخمی شده‌اند. در ولایت فاریاب نیز در 24 ساعت گذشته، چهار نیروی امنیتی جان‌های شان را از دست داده‌اند و شش تن دیگر زخم برداشته‌اند.

14 نیروی امنیتی در‌ حمله شب‌هنگام طالبان در ولسوالی خواجه بهاوالدین تخار جان باختند - اسپوتنیک افغانستان
17 نیروی امنیتی در‌ حمله شب‌هنگام طالبان در ولسوالی خواجه بهاوالدین تخار جان باختند

‌شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با ابراز نگرانی از این وضع، می‌گویند که نبود برنامۀ درست جنگی از سوی نهادهای امنیتی، سبب شدت گرفتن نبرد و افزایش تلفات نظامیان در میدان‌های جنگ شده است.

رئیس عبدالخالق، یک عضو مجلس گفت: «ده نفر از پولیس ما را امشب سرش را بریدند. ما امیدوار هستیم هرچه عاجل حکومت مرکزی به داد مردم بلخ برسند».

همزمان با این، نیروهای امنیتی روز سه شنبه یگانه پایگاۀ نظامی شان را در ولسوالی درزاب که از مناطق راهبردی جوزجان است، به علت سردی هوا و نرسیدن اکمالات ترک کردند.
بکتاش ایشچی، نمایندۀ جوزجان در مجلس در این باره گفت: «باید یک عملیات گسترده‌یی را انجام می‌دادند، متأسفانه حکومت مرکزی عملیات گسترده‌یی انجام نداد و آن‌ها عملیات خُرد کوچک را راه ندازی کردند که نتیجه نداد».

اما، وزارت دفاع ملی، می‌گوید که ارتش برای سرکوب گروه‌های هراس‌افگن حالت تهاجمی دارند و به طالبان تلفات سنگینی وارد کرده‌اند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی اظهار داشت: «حملات ما و برنامه‌های نظامی ما بر علیه تررویست‌ها و و دشمنانان مردم افغانستان ادامه خواهد داشت و به‌گونۀ جدی ما از آنجا می‌توانید آن ساحه را کنترل کنیم».

در همین حال، وزارت امور داخله می‌پذیرد که طالبان در چند روز پسین حمله‌های شان را بیشتر ساخته‌اند.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت امور داخله اظهار داشت: «طالبان تروریست در فرجامین زمان شکست خود قرار دارند؛ بدون شک که آنان به یک سلسله حملات تروریستی دست می‌زنند، ما این اطمینان را می‌دهیم که در نتیجۀ عملیات زمستانی دشمن بیشتر از پیش تضعیف وسرکوب می‌شود».

بربنیاد اطلاعات وزارت دفاعی ملی، در چند روز پسین ولایت‌های تخار، بلخ، جوزجان، بغلان، فاریاب، کندز، هرات، زابل، کنر، هلمند و قندهار گواه درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان بوده‌اند و در تمامی این ولایت‌ها، طالبان تلفات سنگین دیده‌اند.ش

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала