گزارش بی بی سی از چگونگی حمله ی روسیه بر افغانستان!

© Flickr / Tim Loudonگزارش بی بی سی از چگونگی حمله ی روسیه بر افغانستان!
گزارش بی بی سی از چگونگی حمله ی روسیه بر افغانستان! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
Is the BBC just an arm of the British government? - اسپوتنیک افغانستان
فریبکاری حرفه ای بنگاه خبری بی بی سی

بیش از ۱۵۰ سال است ملت افغانستان برای حفظ هویت ملی و شخصیت خود با دول پادشاهی بریتانیای کبیر (انگلیس)، اتحاد جماهیر شوروی و امریکا رودررو شده اند و در برخی از بزنگاههای تاریخی در برابر همسایگان خود سرسختی نشان می دهند.

 همه ی مجاهدت ملت افغانستان برای حفظ هویت فرهنگی خودشان می باشد. چون دیگران از این فرهنگ شناختی درستی ندارند و می پندارند که مردم افغانستان از فرهنگ و هنر تُهی می باشند، اما برای فارسی زبانان سرزمین افغانستان، الهام بخش شخصیتهای است که شاهکارهای زبان و ادبیات فارسی را آفریده اند و تا به امروز قدرتی نتوانسته است بر هویت و ارزش های فرهنگی این سرزمین اثر دلخواه اش را بگذارد.

در قرن بیستم ، قدرت نظامی تضمین کننده ی منافع اقتصادی دولتها می بود، اما در قرن ۲۱ همکاری و پیوندهای فرهنگی، زمینه ساز گسترش و انکشاف پیوندهای بازرگانی و اقتصادی و پایداری رفاه و آسایشِ ملتها است. از همین روی دولتها می کوشند رقابت های فرهنگی و بازرگانی و سیاسی و علمی را جایگزین رقابت‌های تسلیحاتی و نظامی کنند وچون هر کس در زمینه ی رقابت‌ پیوندهای فرهنگی پیروز میدان باشد در میدان رقابت بازرگانی و اقتصادی برنده است و قدرت نظامی تابعی از قدرت سیاسی و اقتصادی و علمی و فرهنگی است.

با این مقدمه به نوشتاری با عنوان « چهل سالگی تهاجم شوروی به افغانستان، [آیا] روس ها برمی گردند؟» که بنگاه سخن پراکنی بی بی سی نشر داده است نگاهی می اندازیم. استدلال این نوشتار بر پایه ی چند قیاس نادرست و مغالطه تمثیلی است و سپس در پایان، حکم دلخواه بر پایه مصادره به مطلوب صادر می شود و خواننده گُمان می کند که روسیه آماده تهاجم نظامی به افغانستان است.

سخنگوی طالبان خواندن مرتضوی توسط بی بی سی - اسپوتنیک افغانستان
سخنگوی طالبان خواندن مرتضوی توسط بی بی سی

 ۱-  فدراسیون روسیه ( روسیه فدراتیف ) با اتحاد جماهیر شوروی چه از نظر ماهیت و چه از نظر ساختار سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و علمی و فرهنگی و چه از نظر اهداف و برنامه های سیاست جهانی از زمین تا آسمان فرق دارد. دولت فدراسیون روسیه از ایدیولوژی یا مرام و مسلک سیاسی پیروی نمی کند و تابع قانون اساسی و رای مردم فدراسیون روسیه می باشد و همکاری ومشارکت با جامعه جهانی را سرلوحه سیاست خارجی فدراسیون روسیه می باشد.

 ۲-  فدراسیون روسیه به دلیل داشتن مرزهای زمینی با کشورهای اروپای و آسیای و داشتن مرزهای آبی با کشورهای امریکای شمالی از هرگونه بحران آفرینی و تنش زای دوری می کند و نمی تواند همچون امریکا در سیاست جهانی، بی محابا و بی پروا حرکت کند و از هرگونه حرکتی که تحولات ناگهانی که به هرج و مرج می انجامد پرهیز و دوری می کند چون بر امنیت مردم فدراسیون روسیه اثر بدی دارد. از همین رو دولت فدراسیون روسیه کوشش دارد از طریق سیاسی و گفتگو و با ساختن پیوندهای فرهنگی، درگیری ها و مناقشات بین المللی را به صلح و دوستی برسان.

۳-  دولت فدراسیون روسیه ایدیولوژی یا مرام سیاسی را تبلیغ نمی کند. فدراسیون روسیه تلاش دارد از راه مبادلات و پیوندهای فرهنگی و علمی، روابط بازرگانی و اقتصادی را گسترش و رفاه و آسایش مردم خود را انکشاف دهد.

 ۴-  دولت فدراسیون روسیه تلاش دارد همه دولت ها و کشورها را به عنوان همکار و شریک بداند و به دنبال همکاری جهانی است و از هرگونه رقابت تسلیحات دوری و پرهیز می کند. یاد آوری می گردد، که یکی از علل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، وارد شدن به رقابت‌های نظامی و تسلیحاتی بوده است.

 ۵-  در نوشتار «چهل سالگی تهاجم شوروی به افغانستان ، [آیا] روس ها برمی گردند؟» با استدلالی مغالطه آمیز و قیاس مع الفارق ذهن و فکر خواننده را به کج راه برده و به مخاطب چنین القا می کند که کارکرد فرهنگی و علمی روسیه، زمینه سازی برای تهاجم نظامی و اشغال خاک افغانستان است.

گزارش بی بی سی از چگونگی حمله ی روسیه بر افغانستان!
گزارش بی بی سی از چگونگی حمله ی روسیه بر افغانستان! - اسپوتنیک افغانستان
گزارش بی بی سی از چگونگی حمله ی روسیه بر افغانستان!

استاد خیالی دیپارتمنت روسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل!

 ۶-  این روش خبر پراکنی، بنگاه سخن پراکنی بی بی سی در گذشته هم پیشینه داشته است در این روش، دادن اطلاعات نادرست کاربرد دارد مانند اینکه در این نوشتار معلوم نیست، شخصی به نام «زرغونه» کیست، که در بخش زبان روسی دانشگاه کابل آموزش می دهد و ِکتابهای روسی را ترجمه می کند! بی بی سی باید معلومات بیشتری بدهد که آیا چنین شخصیتی وجود خارجی دارد یا خیر؟ یا ساخته و پرداخته ی ذهن نویسنده است! در صورتی که هیچ استاد دیپارتمنت روسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل در طول هجده سال گذشته به نام زرغونه نبوده است.

 ۷-  از سوی دیگر استقلال هویتی مردم افغانستان غیر قابل خدشه است و مجاهدت ۱۵۰ ساله مردم افغانستان دلیل این ادعا است و فعالیت فرهنگی دولت‌های بیگانه از امریکا و روسیه و ایران و ترکیه و عربستان بر هویت و استقلال مردم افغانستان تاثیری ندارد و دولت و مردم افغانستان با آگاهی از این واقعیت اجازه فعالیت چنین مراکز فرهنگی را می دهند و می خواهند با پیوندهای فرهنگی، زمینه سازی برای انکشاف پیوندهای بازرگانی و اقتصادی را فراهم کنند و به رفاه و رونق کسب کار مردم، یاری رسانده شود. این رویه ی کاری و خبری بنگاه سخن پراکنی بی بی سی بیش از اینکه بخواهد، نهال دوستی بنشاند، تخم نفاق و دورویی و کینه و دشمنی می پراکند. چنین رویه ی و نوشته های برای جامعه افغانستان که درگیر، ستیزه جویان و هراس افکنان است همانند زهر بر پیکره ی جامعه ی رنجور و زخم خورده مردم مظلوم افغانستان است.

 نویسنده: حمید تبرزن

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала