بودجه چهارساله ریاست اجرائیه چهار میلیارد و 26 میلیون افغانی بود

© Photo / ریاست اجراییهبودجه چهارساله ریاست اجرائیه چهار میلیارد و 26 میلیون دالر بود
بودجه چهارساله ریاست اجرائیه چهار میلیارد و 26 میلیون دالر بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ختم حکومت وحدت ملی نزدیک شده است، سران این حکومت در انتخابات امسال نیز در رقابت تنگاتنگ به سر می‌برند، اشرف غنی می گوید در صورت پیروزی تشکیلات ریاست اجرائیه را لغو خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، حکومت وحدت ملی بر محور دو نهاد ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه پس از انتخابات 1393 در کشور تشکیل شد. مبنای تشکیل این حکومت یک توافق سیاسی است که با امضای دو نامزد پیشتاز انتخابات گذشته، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله با میانجی‌گیری بین المللی اجرا شده است. این توافق سیاسی جایگاه نخست وزیری را به ریاست اجرائیه بخشیده است.

 اشرف غنی فرمان لغو ریاست اجرائیه را صادر کرد - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی فرمان لغو ریاست اجرائیه را صادر کرد

براساس توافق‌نامه، ریاست اجرائیه اجلاس شورای وزیران را طی پنج سال گذشته ریاست کرده است و قرار بود برای شامل کردن این نهاد در قانون اساسی لویه جرگه تشکیل شو، اما این کار تا هنوز نشده است.

وزارت مالیه از شروع سال مالی 1395 تا پایان سال 1398 بالغ بر چهار میلیارد و 26 میلیون دالر افغانی برای ریاست اجرائیه بودجه اختصاص داده است که از این میان بیش از سه میلیارد و 587 میلیون افغانی را ریاست اجرائیه مصرف کرده است.

ریاست اجرائیه نیز از کد «91» در سال 1397 10 میلیون افغانی برداشت کرده است.

ریاست اجرائیه دست‌آوردهایش را در جریان پنج سال به 101 مورد خلاصه کرده است، این دستاوردهای شامل حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حکومت داری، روابط بین المللی و محیط زیستی می شود.

کمک نقدی ریاست اجرائیه به خانواده‌های قربانیان حمله بر مسجد الزهرا - اسپوتنیک افغانستان
کمک نقدی ریاست اجرائیه به خانواده‌های قربانیان حمله بر مسجد الزهرا

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی 58 سفر خارجی و 15 سفر ولایتی داشته است، طبق گزارش ریاست اجرائیه، عبدالله در سفرهای خارجی خود بیشتر روی تحکیم روابط میان افغانستان با دیگر کشورها، جلب کمک ها بین المللی و نماینده فعال از دولت افغانستان تمرکز داشته است، و در سفرهای داخلی خود روی رفع مشکلات اجتماعی و کمک به افراد نیازمند توجه کرده است، در جریان پنج سال گذشته یک میلیارد و 844 میلیون افغانی به صورت نقدی به مردم در ولایات کشور کمک شده است.

قابل یادآوری است که ریاست اجرایئه، بازگشایی بندر غلام‌خان ولایت خوست در سال 1396، تکمیل اعمار دیوار محافظتی بند دوستی افغانستان – هند (سلما)، افتتاح دهلیزهای هوایی جهت صدور محصولات زراعتی، امضای موافقت‌نامه گشایش بندر چابهار، تطبیق پروژه ۳۰ میگاوات برق آفتابی در قندهار جز دست‌آوردهای خود می داند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала