امضای موافقتنامه احداث خط آهن میان افغانستان و تاجیکستان

© Fotolia / Herreneckامضای موافقتنامه احداث خط آهن میان افغانستان و تاجیکستان
امضای موافقتنامه احداث خط آهن میان افغانستان و تاجیکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت ترانسپورت افغانستان از امضای موافقتنامه احداث خط آهن میان این کشور و تاجیکستان خبر داد.
تاجیکستان پروژه ثبات مرزی با افغانستان راه‌اندازی می کند - اسپوتنیک افغانستان
تاجیکستان پروژه ثبات مرزی را با افغانستان راه‌اندازی می کند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، در اعلامیه‌ی وزارت ترانسپورت که امروز (شنبه ۱۴ جدی) منتشر شده آمده است، که این موافقتنامه توسط محمد یما شمس رییس اداره خط آهن این وزارت و خدایار خدایارزاده وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان در شهر دوشنبه به امضا رسیده است.

در مراسم امضای این موافقتنامه احمد میرزاد، شارژدافیر و شماری از دیپلمات‌های سفارت افغانستان در دوشنبه نیز حضور داشته‌اند.

وزارت ترانسپورت افزوده است، که براساس این موافقتنامه قرار است افغانستان از طریق خط آهن اصلی جلاالدین بلخی (کلخوزآباد) از شیرخان بندر به منطقه (پنج پایان) تاجیکستان وصل شود.

دو کشور توافق کرده‌اند، که مطالعات امکان سنجی تخنیکی و اقتصادی، دیزان، ساختمان، پل بالای دریای پنج در نقطه مرزی، ایستگاه خط آهن شیرخان بندر و ساختمان خط آهن مسیر متذکره، توسط دولت جمهوری تاجیکستان و نهادهای انکشافی ذی‌دخل آن انجام می‌شود.

در اعلامیه وزارت ترانسپورت آمده است:- "مطابق موافقتنامه دو طرف اقدامات ضروری را در جهت تسریع اتصال پروژه‌های خط آهن با شبکه‌ی خط آهن موجوده بین دو کشور روی دست می‌گیرند".

این در حالیست، که سال گذشته‌ی خورشیدی نیز اداره‌ی خط آهن افغانستان از تکمیل شدن طرح و دیزاین خط آهن تاجیکستان – افغانستان خبر داده بود.

قرار بود کار ساخت آن در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شود، اما با گذشت یک سال هنوز هم کار عملی آن آغاز نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала