سرگند مشاور غنی آموزگار برحال در دانشگاه اوهایو است

© @panjshirmedia - FBمعاش یک مشاور غنی باز هم خبرساز شد
معاش یک مشاور غنی باز هم خبرساز شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور رییس جمهور در امور زیربناها، به عنوان یک استاد برحال دانشگاه اوهایوی امریکا می‌باشد.

به گزارش اسپوتنیک، طلوع نیوز به نامه رسمی یی دست یافته است که در آن، شاد محمد سرگند، مشاور رییس جمهور در امور زیربناها، به عنوان یک استاد برحال دانشگاه اوهایوی امریکا امضا کرده است.

وی در این نامه که شش ماه پیش نگاشته شده است، برای هفت تن، به شمول داماد خودش و والیان کنر و نورستان، از سفارت امریکا در کابل، درخواست ویزه کرده است و گفته است که آنان برای دیدن صنایع سنگ های گران بها و صنایع چوبی، باید به امریکا سفر کنند.

در همین حال، خبرنگار این رسانه در سفری به ولایت کنر، دریافته است که یکی از پروژه هایی که شش ماه پیش، با نظارت شادمحمد سرگند، گشایش یافته بود، هنوز تمام نشده، رو به ویران شدن است.

این نامه به روز اول ماه جولای سال 2019 میلادی نگاشته شده است و در آن، از والیان کنر، نورستان، پنجشیر، دو مقام دیگر ولایت کنر، یک عضو دفتر شادمحمد سرگند و میرحارث انصاری داماد سرگند از وزارت خارجه، هم‌چون اعضای هیئتی از افغانستان نام برده شده است.

سرگند هم‌چون یک استاد برحال دانشگاه اوهایوی امریکا، از سفارت امریکا در کابل، برای این هفت تن به درخواست ویزه کرده است و گفته است که آنان باید از روز بیست و پنجم جولای تا دهم اگست همان‌سال، در امریکا باشند.

عکس‌هایی هم از این سفر با حضور خود شادمحمد سرگند، در شبکه‌های اجتماعی، پخش شده.

در همین حال، چند روز پس از این سفر و برگشت این مقام‌ها به افغانستان، سرگند سفری به ولایت کنر داشت که یکی از هدف‌های این سفر، گشایش یک دیوار استنادی در دریای کنر گفته شده است.

شادمحمد سرگند - مشاور بلندپایه رییس جمهور در امور زیربناها، شش ماه پیش گفته بود: «مابقی پروژه‌ها هم سروی و دیزاین می‌شوند که آن‌ها را هم دوام می‌دهیم، بعد از چندماهی که این (پروژه) خلاص شد، دیگرش شروع می‌شود».

اما، اکنون در ولایت کنر، از پایین بودن کیفیت مواد به کار رفته در این پروژه انتقاد می‌شود و نیز باشنده‌گان این ولایت می‌گویند که بخش‌هایی از این دیوار استنادی، رو به ویران‌شدن استند.

معاش یک مشاور غنی باز هم خبرساز شد - اسپوتنیک افغانستان
معاش یک مشاور غنی باز هم خبرساز شد

رضوان‌الله، باشنده کنر ،گفت: «در قرارداد میان وزارت و شرکت قراردادی، آمده است که سنگ‌ها باید از کوه استخراج شوند. سنگ‌ها به این معنی که برهم گذاشته شده و چسپیده باشند؛ در حالی که شما می‌بینید که این سنگ‌ها از دره‌ها استند و در میان‌شان هم، سنگ‌های کوچک جاداده شده‌اند که اگر این سنگ‌های کوچک با فشار آب بیرون شوند، سنگ‌های بزرگ خودشان خواهند لغزید».

سمیع‌الله، باشنده کنر، گفت: «مردم هر روز صدای ‌شان را در این باره بلند می‌کنند؛ اما نتیجه‌یی نمی‌دهد. ما به والی صاحب هم گفتیم که این کار باید متوقف شود. این یک کار بی‌کیفیت است».

با این حال شماری از مقام‌های محلی و نیز شماری از اعضای شورای ولایتی کنر، بر تلاش‌ها برای رسیده‌گی به وضع این دیوار استنادی دریای کنر تأکید می‌ورزند.

زیورشاه سادات، ولسوال خاص کنر، گفت: «بین پل‌های این دیوار استنادی، یک فاصله شصت و پنج متری به میان می‌آید که در این شصت و پنج متر، کدام پایه و سد دیگری نیست و اگر فشار آب بیشتر شود، ممکن است که شاهراه و مکتب و پل‌های راه نجاتی نداشته باشند».

ملک شیر زمین، عضو شورای ولایتی کنر، گفت: «کوشش کند تا برای این پروژه حیاتی کنر، دیگر مشکلی به میان نیاید که در آینده، این پروژه حیاتی بلند قیمت، ضایع نشود».

پیش از این، شادمحمد سرگند در پاسخ به آنچه که کارگیری از امکانات دولتی در سفرهای پی‌درپی‌اش به کنر و نزدیکی‌اش با والی این ولایت گفته شده است، تأکید کرده است که او از بهر بررسی کیفیت پروژه‌های زیربنایی در کنر، با چرخبال‌ به این ولایت سفر کرده است.

عبدالستار میرزکوال، والی کنر، گفت: «هرکس، کاملاً آزاد است تا از این پروژه نظارت کند و اگر در آن، یک سانتی‌متر هم غلطی بود، ما بر روی چشم آن را پذیرفته و اصلاح خواهیم کرد».

نامه رسمی سرگند به عنوان استاد برحال دانشگا اوهایو، در حالی همه‌گانی می‌شود که در روزهای پیش، طلوع‌نیوز به سندی دست یافت که نشان می‌دهد شادمحمد سرگند، از دوسال بدین سو، هم‌زمان با این که مشاور اشرف غنی بوده است، از سوی دانشگاه اوهایوی امریکا، مسوول عملی شدن قراردادی در وزارت فواید عامه که اکنون با وزارت ترانسپورت مدغم شده است، تعیین شده بود و از این رهگذر، سالانه هفتاد و پنج هزار دالر تنخواه می‌گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала