‏« تنش‌ها میان امریکا و ایران» سفر دبیر کل ناتو به کابل را به تعویق انداخت

© AFP 2023 / Mandel Ngan ‏ تنش‌ها میان امریکا و ایران» سفر دبیر کل ناتو به کابل را به تعویق انداخت
‏ تنش‌ها میان امریکا و ایران» سفر دبیر کل ناتو به کابل را به تعویق انداخت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو سفرش به افغانستان را به دلیل تحولات اخیر و «تنش‌های به میان آمده میان امریکا و ایران» در منطقه، به تعویق انداخته است.

به گزارش اسپوتنیک، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، روز چهارشنبه، هژدهم جدی، در یک رشته توییت نوشت که ینس استولتنبرگ قرار بود امروز به افغانستان بیاید و با محمداشرف غنی دیدار کند.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری، در تماس تلفنی که محمداشرف غنی شام امروز با دبیر کل ناتو داشته است، او دلیل تعویق سفرش را «تحولات اخیر در منطقه (تنش‌های به میان آمده میان امریکا و ایران)» عنوان کرده است.

صدیق صدیقی می‌گوید که در این تماس تلفنی، دبیر کل ناتو بر تعهد دومدار این سازمان برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تاکید کرده و گفته که ناتو تا زمان نیاز افغانستان در این کشور باقی می‌ماند.

یینیس ستولتینبیرگ سرمنشی ناتو - اسپوتنیک افغانستان
هشداری ناتو به ایران

این سفر درحالی به دلیل افزایش تنش‌ها میان امریکا و ایران به تعویق افتاده است که سپاه پاسداران ایران حملات موشکی بر دو پایگاه امریکا در عراق را صبح امروز سازمان‌دهی و اجرا کرد.

به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به دو پایگاه نظامی امریکا در عراق، دولت افغانستان خواهان کاهش تنش‌ها میان  امریکا و  ایران شد.

 محمداشرف غنی در تماس تلفنی که شام روز سه‌شنبه، هفدهم جدی، انجام شده است، گفته است که زمان آن فرارسیده است تا امریکا و ایران در راستای «تشنج‌زدایی» در روابط خود گام بردارند.

این در حالی است که سپاه پاسداران ایران صبح روز چهارشنبه به دو پایگاه نظامی امریکا در عراق حمله کرد.

سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که این حمله را برای «انتقام‌گیری» از کشتن قاسم سلیمانی اجرا کرده است. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود و در سیزدهم جدی توسط نیروهای امریکایی در عراق کشته شد.

با این حال، سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه پس از حمله به پایگاه نظامی امریکا در عراق، با لحن تندی به دولت‌های متحد امریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش امریکا قرار داده‌اند، هشدار داد که اگر به هر ترتیبی مبدا اقدامات «خصمانه و تجاوزگرانه» علیه ایران قرار بگیرند، هدف قرار خواهند گرفت.

دولت افغانستان قبل بر این و پس از شروع موج تازه‌ای از تنش‌ها بین امریکا و ایران به جانب تهران اطمینان داده است که خاکش علیه هیچ کشوری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала