تأثیر ترور قاسم سلیمانی به وضع افغانستان

© Photo / ARG / ARGارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترور قاسم سلیمانی، قوماندان برجستۀ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ، خاورمیانه را وارد مرحله جدید از بحران و کشمکش ها نموده است.

اسپوتنیک به نقل از افغانستان.رو، قاسم سلیمانی، به دلیل نقش اش در نبردهای سوریه، عراق، یمن، فلسطین، شمال افریقا و افغانستان، به قدرت‌مندترین مرد خاورمیانه شهرت یافته بود. او در شکست داعش در خاورمیانه نقش تعیین‌کننده داشت. تمام شواهد گواه این است که فرمانده قدرت‌مند سپاه پاسداران سیاست‌های نظامی- سیاسی ایران را در کشورهای منطقه به شمول افغانستان طرح‌ریزی و پیاده می‌کرد.

تنش ایران و امریکا بر افغانستان چه اثری می‌گذارد؟ + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
تنش ایران و امریکا بر افغانستان چه اثری می‌گذارد؟ + ویدیو

اکثر رهبران افغانستان حملۀ امریکا به فرمانده سپاه پاسداران ایران را محکوم کرده و قاسم سلیمانی را «شهید» خوانده‌اند. اکثر رهبران سیاسی افغانستان با صراحت از ایران پشتیبانی کرده و علیه اقدام امریکا موضع گرفته‌اند. با توجه به نقش اثرگذار و تعیین‌کنندۀ امریکا در معادلات سیاسی و انتخاباتی افغانستان، انتظار برده نمی‌شد که رهبران سیاسی این کشور با چنین صراحتی در برابر امریکا قرار گیرند.

اما ریاست‌جمهوری افغانستان موضع مبهم و چند پهلو داشت و ایران را همسایۀ برزگ، هم‌زبان و هم‌دین خوانده و امریکا را شریک استراتژیک و بنیادین افغانستان عنوان کرده و گفته که دو طرف از راه گفت‌وگو مشکل‌شان را حل کنند. در اعلامیۀ ریاست‌جمهوری نامی از قاسم سلیمانی و حملۀ امریکا بر فرودگاه عراق برده نشده است.

پمپئو: ایران مانع صلح در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو: ایران مانع صلح در افغانستان است

باید  افزود که  جنگ بین امریکا و ایران، منافع افغانستان را در معرض خطر و تهدید قرار می‌دهد. افغانستان در کنار کشورهای خاورمیانه، بیشترین آسیب را از کشمکش‌های ایران و امریکا خواهد دید. هرگونه درگیری نظامی میان ایران و امریکا، پای افغانستان را به این منازعۀ خطرناک خواهد کشانید. امریکا در افغانستان پایگاه‌ها و نیروی نظامی دارد. بزرگترین پایگاه نظامی امریکا (بگرام) در این کشور موقعیت دارد. امریکا در چندصد کیلومتری مرز ایران در جنوب غرب افغانستان هم پایگاه و حضور نظامی دارند. در صورت وقوع درگیری نظامی، تردیدی نیست که امریکا از این پایگاه‌ها علیه ایران و یا اهداف دیگری استفاده خواهد کرد. ایران هم این پایگاه‌ها را زیر نظر دارد.

بربنیاد توافق‌نامۀ امنیتی و استراتژیک میان کابل و واشنگتن، هرگونه استفادۀ نظامی و تسلیحاتی از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه و منطقه ممنوع است. اما واقعیت این است که امریکا در اوج بحران و درگیری، پروای توافق‌نامۀ امنیتی را نخواهد کرد و منتظر مجوز کابل نخواهد ماند. کابل این توانایی و ظرفیت را هم ندارند که جلوی استفاده از خاکش را علیه کشور همسایه بگیرد. رییس‌جمهور غنی در صحبت تلیفونی با وزیر خارجۀ امریکا گفته که نباید خاک افغانستان علیه کشور خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала