چرا ملا ننگیالی قوماندان شاخۀ انشعابی طالبان کشته شد+عکس

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملاننگیالی قوماندان مشهور شاخۀ انشعالی طالبان به رهبری ملا رسول، چند روز قبل در اثر حملۀ هوایی در ولسوالی شیندند هرات کشته شد.

اسپوتینک به نقل طلوع، اکنون کشتن این قوماندان، سوالات زیاد را ایجاد نموده است – چنان‌که مقامات محلی ولایت هرات قتل ملاننگیالی را « اشتباه» خوانده‌اند.

ملا ننگیالی کیست؟ چرا با طالبانی‌که از ملاهبت‌الله، رهبر طالبان در ولسوالی شیندند پیروی می‌کرد، می‌جنگید؟

نام ملا نگیالی، پس از افشا شدن مرگ ملامحمد عمر، رهبر پیشین طالبان در ماه ثور سال 1392 بر سر زبان‌ها افتاد.

​پس از افشاشدن مرگ ملاعمر، ملااختر منصور خودش را رهبر طالبان اعلام نموده بود. همزمان با این، شاخه‌یی از طالبان در ولایت هرات، به رهبری ملارسول اعلام موجودیت کرد و در مخالفت با ملا اختر منصور برآمد.

ملا رسول، در شیندند به‌گونۀ رسمی جدایی‌اش را با ملا اختر منصور اعلام کرد و ملاننگیالی را فرمانده و والی نام نهاد خودش در هرات معرفی کرد.

ملا ننگیالی پس از آن بیشتر مشهور شد که چندین بار با فرماندهان طالبان به رهبری ملا منصور، درگیر شد و تلفاتی به هر دوطرف وارد شد.

نماینده‌گان هرات در مجلس نماینده‌گان، می‌گویند پس از آن‌که ملا ننگیالی از سوی ملاهبت‌الله، رهبر کنونی طالبان زیر فشار قرار گرفت به‌گونه‌یی روابطش را با حکومت افغانستان برقرار کرد؛ اما رهبر این شاخۀ انشعابی طالبان بارها داشتن رابطه با حکومت را رد کرده‌است.

سید طاها صادق، یکی از نماینده‌گان هرات در مجلس گفت: «در حین زمان هم پرچم طالبان را بالا کرده بود و هم پرچم جمهوری اسلامی افغانستان را و در این مدت سه سال مرتکب قتل مردم بیگناه شده بود».

​ستار حسینی، عضو دیگر مجلس نیز اظهار داشت: «ننگیالی یکی از هم‌کاران دولت بوده – از ریاست امنیت ملی. اما تنش‌ها بین آن‌ها و ملاصمد سال‌ها جریان داشته که بیش از ده‌ها نفر در بین شان کشته شدند.»

به گفتۀ برخی از باشنده‌گان هرات، ملا ننگیال فرزند ارشد امان الله زیرکوه، از فرمانده‌هان پیشین طالبان بود و سال‌ها با افراد محمد اسماعیل خان، عضو ارشد حزب جمعیت و والی پیشین هرات، در شیدند درگیر بود و در همین درگیری‌ها نیز کشته شد.

جنرال عتیق الله امرخیل، نظامی پیشین در این باره اظهار داشت: «ملارسول هم در این وقت‌ها تمایل زیاد پیدا کرده بود و اصلأ تمایل نه که مطلقأ طرفدار ایرانی ها بودند. این‌ها فعالیت‌های خودرا در هرات انجام می‌دادند و در غرب کشور بسیار نفوذ داشتند.»

در حملۀ هواپیماهای بی سرنشین امریکا شام روز چهارشنبه، در کنار ملا ننگیالی چندین تن دیگر گروۀ طالبان نیز کشته شدند.

اعضای شورای ولایتی هرات، ادعا کرده‌اند که بیش از 60 غیرنظامی نیز در این حمله‌ کشته شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала