سفارت افغانستان در ایران: تا کنون خانواده های 9 تن از جانباختگان مراجعه کرده اند

© AFP 2023 / Rohhollah Vadati/ISNAسفارت افغانستان در ایران: تا کنون خانواده های 9 تن از جانباختگان سقوط هواپیمایی اوکراینی مراجعه کرده اند
سفارت افغانستان در ایران: تا کنون خانواده های 9 تن از جانباختگان سقوط هواپیمایی اوکراینی مراجعه کرده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفارت افغانستان در تهران از مراجعه خانواده های 9 تن از جان باختگان افغانستانی در سقوط هواپیمایی اوکراینی در ایران خبر داد.
پیام تسلیت اشرف غنی به خانواده های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی  - اسپوتنیک افغانستان
پیام تسلیت اشرف غنی به خانواده های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش اسپوتنیک، سفارت افغانستان در تهران نوشت: در ادامه رسیدگی مجدانه به پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران مورخ 18 جدی 1398 و شهادت 13 تن از شهروندان کشور ما در این حادثه دلخراش، با هدایت معاون سرمحقق عبدالغفور لیوال سفیرکبیر ونماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، کمیته ای زیر ریاست خانم فاطمه تالقانی سکرتر اول این نمایندگی ایجاد گردید تا در تماس با اقارب این جان باختگان و ادارات ذیربط ایرانی، در آغاز در قسمت شناسایی و تسلیم دهی اجساد این عزیزان، اقدامات عملی و عاجل را روی دست گیرند.

در ادامه سفارت افغانستان در تهران می نویسد: در قدم نخست با نشر اطلاعیه ای در شبکه های اجتماعی و اعلام شماره های تماس و همچنان با صحبت های متواتر با وزارت امور خارجه و طب عدلی( پزشکی قانونی) سعی در یافتن اقارب جانباختگان حادثه نمود که تا اکنون کمیته موفق به دیدار با همه فامیل های مهدی محمدی، مهدی رضائی، حسین رضایی، رحیمه کاتبی، زین العابدین سعادت، شهرام تاجیک، سکینه احمدی، محسن احمدی و مطهره احمدی گردیده - تنها از اقارب مهدی تاجیک تا اکنون اطلاعی در دسترس نیست- و گروپ واتس آپی جهت ارتباط موثر و تبادل اطلاعات با ایشان نیز ساخته شد.همچنان طی صحبت با ایشان مشخص گردید که جهت تشخیص اجساد از وابسته گان درجه ی یک قربانیان، توسط طب عدلی(پزشکی قانونی) نمونه گرفته شده و گفته شده که منتظر تسلیم دهی اجساد باشند.
اقدامات پیرامون سایر امور حقوقی و تخنیکی این سانحه در سطح بین المللی با عضویت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در جریان پیگیری می باشد .
نام های قربانیان مورد تایید وزارت امور خارجه ایران تا اکنون قراز ذیل است: حسین رضائی، مهدی رضایی، سکینه احمدی، محسن احمدی، مطهره احمدی، شهرام تاجیک، مهدی تاجیک، مهدی احمدی، رحیمه کاتبی و زین العابدین سعادت می باشد.

در همین حال، وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید، که از میان این 13 شهروند افغانستان، شش تن آنان شهروندی دوگانه افغانستان و سویدن را داشتند، سه تن آنان شهروندی دوگانۀ افغانستان و آلمان را داشتند و چهار تن دیگر تنها شهروند افغانستان بودند.

شماری از این شهروندان برای دیدار از فامیل شان به ایران رفته بودند.

همین گونه سفارت رسمی جمهوری اسلامی ایران ضمن تسلیت و همدردی با خانواده های قربانیان نوشته است، که نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی ایران در افغانستان؛ آمادگی کامل دارند تا هرگونه تسهیلات لازم را درخصوص کمک به شناسایی قربانیان و مساعدت به خانواده‌های آنان ارائه نمایند.

یادآوری می کنیم، که هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین در تاریخ (18 جدی)  دقایقی پس از پرواز از میدان هوایی امام خمینی به مقصد کِیف در نزدیکی تهران با 176 سرنشین سقوط کرد. این اتفاق تنها ساعاتی پس از حمله راکتی ایران به مواضع نیروهای امریکایی در عراق بود، که به گفته مقامات سپاه انتقام از قتل قاسم سلیمانی توسط امریکا بود. به دنبال آن ستاد کل نیروهای مسلح ایران صبح دیروز (شنبه) 21 جدی در اطلاعیه‌ای علت این حادثه را خطای انسانی اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала