حالا روزانه بیش از 400 طیاره خارجی از حریم هوائی افغانستان عبور می‌کند

© Flickr / Patcardطیارۀ Boeing 777-300ER
طیارۀ Boeing 777-300ER - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی تشدید تنش بین ایران و امریکا شمار طیارات بین‌المللی که از حریم هوائی افغانستان عبور می‌کنند از 300 به بیش از 400 پرواز رسیده است

اسپوتنیک به نقل از اناتولی، بحرمحمد قاسم وفایی‌زاده، رئیس عمومی اداره هوانوردی افغانستان اعلام کرد: پس از تشدید تنش بین ایران و امریکا شاهد افزایش 25 درصد پروازها از آسمان کشورمان هستیم.

تصادم طیارهٔ آریانا افغان هنگام فرودآمدن در میدان هوایی بلخ - اسپوتنیک افغانستان
تصادم طیارهٔ آریانا افغان هنگام فرودآمدن در میدان هوایی بلخ

وی در ادامه همچنین اظهار داشت: "پیش از بحران اخیر ایران-امریکا، روزانه 250 تا 300 پرواز از طریق حریم هوائی افغانستان حرکت می کردند که این رقم اکنون به بیش از 400 رسیده است.

بیشتر کشورها به دلایل امنیتی آسمان افغانستان را بر ایران ترجیح می‌دهند، اکنون از افغانستان استفاده می کنند. این امر برای اقتصاد مفید بوده و بابت هر هواپیما 700 دالر دریافت می‌کنیم».

صبح روز سوم جنوری 2020 یک پهپاد امریکایی موتر حامل قاسم سلیمانی را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد. در این حمله او، ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشدالشعبی و چند عضو دیگر این گروه کشته شدند.

در پی این حمله تنش‌ تهران-واشنگتن شدت گرفت. ایران نیز در ‌8 جنوری طی واکنش به این حمله، ده‌ها فروند راکت بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد محل استقرار نیروهای امریکایی در ولایت الانبار عراق پرتاب کرد.

همان روز بوئینگ 737 اوکراین صبح چهارشنبه 8 جنوری که از تهران به طرف کییف پرواز می کرد که در جریان پرواز توسط دستگاه دافع هوایی ایران سرنگون و تمام 176 سرنشین این هواپیما کشته شدند. لوی درستیر نیروهای مسلح ایران این اتفاق را ناشی از «خطای انسانی» دانسته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала