انتقاد راننده‌ گان از اخاذی پولیس و طالبان در شاهراه‌ها

© Photo / Mot.gov/index.php/dr/media-galleryانتقاد راننده‌ گان از اخاذی پولیس و طالبان در شاهراه‌ها
انتقاد راننده‌ گان از اخاذی پولیس و طالبان در شاهراه‌ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از راننده گان در مسیر شاهراه کابل- کندهار، کندهار-هرات و کابل – تورخم ادعا دارند که طالبان و پولیس در نیروهای امنیتی از آنان اخاذی می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این راننده گان می گویند که ناامنی در شاهراه‌ها سبب شده است که این طالبان و پولیس اخاذی کنند.

عالم راننده مسیر کابل – کندهار می گوید: " پولیس آزار می‌دهد، اربکی آزار می‌دهد و طالبان هم آزار می‌دهند".

شاهراه کابل تورخم از بخش های نسبتا امن به شمار می رود، اما شاهراه کابل – شمال در بخش های بغلان – کندز، بغلان – مزارشریف – فاریاب که پایتخت را به سه بندر هم تجارتی وصل می کند، ناامن است.

دستگیری سه تن در پیوند به حادثه دیروز کندهار - اسپوتنیک افغانستان
شاهراه کابل قندهار در اعتراض به اخاذی پولیس از سوی رانندگان موترهای باربری مسدود شد+ ویدیو

عبدالله قرلق، نمایندۀ مردم کندز در مجلس سنا می‌گوید که طالبان در این مسیر از هر موتر باربری تا ۳۰هزار افغانی پول می‌گیرند: "طالبان از هر موتر باربری ۳۰هزار افغانی می‌گیرند، روزانه به چه اندازه موتر از بندرهای حیرتان میایند، چه اندازه موتر از بند آقینه و شیرخان بندر میایند؟".

تامین امنیت شاهراه ها در کشور از بخش های حیاتی به شمار می رود، اما ظاهرا افزایش ناامنی‌ها، زمینه اخاذی ها را فراهم کرده است که این روند حتی بر بهای کالاهای تجارتی نیز اثر گذار بوده است.

عتیق الله امرخیل، نظامی پیشین گفت: "برای این که شاهراه‌ها مطمین باشند، پاسگاه‌هایی که ایجاد می‌شوند باید همیشه تحت کنترل باشند. میان دو پاسگاه گزمه‌های سیار باشد، گزمه‌های هوایی نیز وجود داشته باشند".

طالبان تاکید می کنند که از کالاهایی از بیرون وارد افغانستان می شود، پول می گیرند، با این همه وزارت داخله کشور از تلاش ها برای تامین امنیت و نیز اصلاحات در پاسگاه امنیتی در این شاهراه خبر می دهد.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت امور داخله بیان داشت: "ده تن از منسوبین که از هموطنان ما اخاذی می‌کردند، توسط موظفین مبارزه با جرایم جنایی بازداشت شده‌اند و تلاش داریم که بر تمامی مشکلاتی که دراین راستا وجود دارند رسیده‌گی صورت بگیرد".

از سویی دیگر، این شاهراه برای رفت و آمد کارمندان دولتی و کاروان های نظامی نیز دشوار گذر گفته می شوند، بارها از کاروان های نظامی مورد آماج قرار گرفتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала