کار قطعات خاص امنیت ملی افغانستان زیر نظر سازمان سیا بدون آگاهی دولت

© AP Photo / Anja Niedringhausکار قطعات خاص امنیت ملی افغانستان زیر نظر سازمان سیا بدون آگاهی دولت
کار قطعات خاص امنیت ملی افغانستان زیر نظر سازمان سیا بدون آگاهی دولت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قطعات خاص امنیت ملی افغانستان، برخی عملیات‌ها را بدون آگاهی سکتورهای امنیتی و حتی ریاست جمهوری این کشور و با فرمان سازمان سیای امریکا انجام می‌دهند.
یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان
شورای امنیت ملی: افغانستان به تنهایی قادر به شکست داعش نیست

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، سید عبدالمقدم امین، آگاه نظامی در این بار چنین بیان کرد:- "نیروهای خاص امنیت ملی کشور به عناوین مختلف به ویژه موسوم به قطعات ۰۱، ۰۲، ۰۳، و ۰۴زیر پشتیبانی سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده امریکا در افغانستان فعالیت می‌کنند".
امین افزود: این قطعات در ظاهر زیر ریاست امنیت ملی کشور قرار گرفته، اما در واقعیت زیر اداره سازمان سیا فعالیت می‌کنند؛ نوع استخدام در این قطعات و چگونگی آموزش، تجهیز و مدیریت این نیروها مستقیما در چوکات برنامه‌های اطلاعاتی آمریکا قرار دارد.
وی تأکید کرد: بسیاری از عملیات‌ها و اهداف از پیش تعیین شده توسط این نیروها بدون آگاهی سکتورهای امنیتی و حتی ریاست جمهوری  صورت می‌گیرد.
این در حالی است، که دیده‌بان جهانی حقوق بشر در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ با نشر گزارشی، این قطعات ویژه امنیت ملی را مربوط به سازمان اطلاعاتی ایالات متحده امریکا خوانده و تأکید کرده است، که نیروهای قطعات خاص امنیت ملی افغانستان زیر پشتیبانی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا(سیا) تخطی‌های جدی از جمله کشتن غیرنظامیان در جریان عملیات‌های شبانه را مرتکب شده‌اند.
در گزارش دیدبان حقوق بشر از این برخوردهای فراقانونی به عنوان «محاکمه صحرایی» یاد شده و برخی از این تخطی‌ها «جرایم جنگی» دانسته شده است.
دیدبان حقوق بشر از امریکا و حکومت افغانستان خواسته که باید همه ای گروه‌های شبه‌نظامی که بیرون از چارچوب فرماندهی نیروهای امنیتی هستند را فوری منحل و خلع سلاح کرده و با تحقیقات مستقل درباره همه ای اتهام ها جرایم جنگی و نقض حقوق بشر، همکاری کنند.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کاهش ۵۰ درصدی تشکیلات اداری دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

اما نیروهای تهاجمی خاص امنیت ملی چیست؟
از سال ۲۰۰۱، سازمان سیا در افغانستان به طور موازی و جدا از ارتش امریکا برای تعقیب افراد القاعده و طالبان و پس از سال ۲۰۱۴، جنگجویان وابسته به داعش نیروهای شبه‌نظامی افغانستان را استخدام، تجهیز، آموزش و اعزام کرده است.
با آن که این نیروها در ظاهر به نام نیروهای ریاست امنیت ملی بودند، اما در بیرون از چوکات معمول فرماندهی نیروهای امنیتی و زیر فرماندهی عملیات تحت پوشش سازمان سیا عمل می‌کنند. این نیروها به پشتیبانی لوژستیکی و هوایی ارتش امریکا متکی هستند و هلیکوپترهای امریکایی نقل و انتقال این نیروها را در جریان عملیات‌ها و حتی در مواردی بیرون از عملیات‌های مشترک انجام می‌دهند.
بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر، نیروهایی موسوم به قطعه ۰۱ در مناطق مرکزی؛ کابل، پروان، وردک، لوگر و ولایت‌های همجوار عملیات می‌کند. قطعه ۰۲ در مناطق شرقی؛ ولایت‌های ننگرهار و همجوار، قطعه ۰۳ که به نام «نیروی تهاجمی کندهار » نیز یاد می‌شود و قدیمی‌ترین این نیروهاست، پس از سال ۲۰۰۱ در پی شکار افراد القاعده در کندهار، هلمند و ارزگان بوده است. قطعه ۰۴ نیز در ولایت‌های نورستان و کنر و همجوار عملیات می‌کند. قطعه «نیروهای حفاظتی خوست» نیز در میانه دهه ۲۰۰۰ توسط سازمان سیا ایجاد شده است.
عملیات‌های شبانه توسط این نیروها به هدف کشتن یا دستگیری شورشیان عموما در مناطق روستایی زیر کنترل طالبان یا مناطق جنگی رخ می‌دهد. این نیروها، دیوار خانه و محل سکونت مردم را شکسته، خانه‌ها را می‌گردند و ساکنان را بازجویی می‌کنند؛ برخی از مردان بازداشت می‌شوند؛ بدون این‌که خانواده آن‌ها از محل نگهداری‌شان اطلاع داشته باشند. کسان دیگری نیز بدون سوال و جواب کشته شدند.
نمایندگان مجلس: رییس‌جمهور باید پاسخ دهد!
در واکنش به کار چنین نیروهایی زیر نظر سازمان سیا، برخی نمایندگان مجلس خواستار پاسخ گویی ریاست جمهوری در این مورد هستند.
غلام حسین ناصری، عضو مجلس نمایندگان  گفت:- "ریاست جمهوری باید در این زمینه پاسخ بدهد، که این ساختار را چگونه پذیرفته، این یک حرف پیچیده است و من پیش از این هم در این پیوند شنیده بودم".
ناصری افزود:- "جزء و تام‌های نظامی که از هر بخش باشد، آن‌چه که مربوط به مردم و حکومت افغانستان باشد، باید زیر فرماندهی سر قوماندانی اعلی قوای مسلح کشور باشد".
علی اکبر جمشیدی، دیگر عضو مجلس نمایندگان نیز با بیان این که «قطعات خاصی که به وجود آمده در شرایط کنونی نیاز است و آن‌ها در عملیات‌های شبانه رول خوبی دارند»، اما تأکید کرد:- "یک سری حرکت‌ها از سوی قطعه ۰۱ مربوط به ریاست امنیت ملی صورت گرفته؛ مثلا حرکتی که در مزارشریف صورت گرفت، همچنان عملیاتی که در خیرخانه کابل انجام دادند، که باعث کشته شده آمر ستار غوربندی شد. در ولایات شرقی کشور نیز این قطعات عملیات‌هایی را انجام داده‌اند، که باعث تلفات افراد ملکی شده است".
وی اضافه کرد:- "در بیشتر عملیات‌های این قطعه، خانواده‌ها از بین رفته است، که یک سری سوالات را خلق می‌کند که آیا سر قوماندان اعلی کشور از این حرف آگاه است یا خیر؟ عملیاتی که از سوی این قطعه بالای آمر ستار در خیرخانه انجام شد؛ شخص خود آمر ستار و میزبان وی با پسرش کشته شدند، رئیس جمهور گفت، که من از این عملیات آگاهی ندارم و دستوری از من در این زمینه گرفته نشده است".
این نماینده مجلس گفت:- "هر قطعه نظامی که در افغانستان شکل می‌گیرد، باید زیر فرماندهی خود افغانستانی ها باشد و از بیرونی‌ها فرمان نبرند؛ چون آنان با بافت‌های اجتماعی در داخل کشور ما آشنایی ندارند".

ریاست عمومی امنیت ملی، ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی افغانستان تا اکنون در این باره دیدگاه شان را بیان نکرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала