کلدار پاکستانی از دادوستد در ننگرهار خارج شد

© Photo / Da Afghanistan Bank کلدار پاکستانی از دادوستد در ننگرهار خارج شد
 کلدار پاکستانی از  دادوستد در ننگرهار خارج شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات محلی در ولایت ننگرهار می‌گویند که در حدود ۵۰ میلیارد کلدار از چرخه‌ی دادوستد در این ولایت خارج شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، شاه‌محمود میاخیل، والی ننگرهار امروز (سه‌شنبه، ۱ دلو) با نشر گزارش یک ماهه از کارزار ترویج پول افغانی در این ولایت گفته است که این تلاش‌ها افزون بر خارج‌کردن این تعداد مبلغ پاکستانی از چرخه‌ی دادوستد، حدود ۳۰ میلیون دالر را نیز وارد بازارهای این ولایت کرده است.

آقای میاخیل افزوده که این تلاش‌ها، سبب شده تا ده‌ها میلیارد دالر در عاید بانک مرکزی افزوده شود؛ گرچند او گفته است که روند ترویج پول افغانی در ولایت ننگرهار که «تنها در شهر جلال‌آباد، مرکز آن ۱۹ هزار دکان و ۲۰ هزار ریکشا فعالیت دارد، کار ساده‌ای نبوده است».

در همین حال والی ننگرهار تأکید کرده است که تلاش‌ها برای ترویج پول افغانی در ننگرهار ادامه می‌یابد.

کاهش ارزش کلدار پاکستانی در برابر افغانی  - اسپوتنیک افغانستان
کاهش ارزش کلدار پاکستانی در برابر افغانی

از سویی هم، آقای میاخیل گفته است که برای خروج پول کلدار از چرخه‌ی دادوستد در این ولایت، ۳۲ کمیسیون به‌هدف نظارت از روند ترویج پول افغانی در ولسوالی‌های ۲۲ گانه‌ی ننگرهار و نواحی‌های شهرداری جلال‌آباد تشکیل شده است.

کارزار ترویج پول افغانی به‌جای کلدار پاکستانی در ماه قوس سال جاری در شماری از ولایت‌های شرقی، جنوبی و جنوب‌شرقی کشور راه‌اندازی شد. به دنبال آن، مسئولان محلی در ولایت ننگرهار با وضع قیودات در استفاده از کلدار در بازارهای این ولایت، اعلام کردند که ورود کلدار از طریق بندر تورخم نیز ممنوع شده است.

در ادامه‌ی این کارزارها، سه روز پیش (یک‌شنبه، ۲۹ جدی) مسئولان محلی در ولایت‌های فراه و نیمروز از آغاز کارزار ترویج پول افغانی به‌جای تومان ایرانی در این ولایات خبر دادند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала