آرامگاه سید جمال‌الدین افغان بازسازی می شود

© Sputnik / Tariq Azim آرامگاه سید جمال‌الدین افغانی بازسازی می شود
 آرامگاه سید جمال‌الدین افغانی بازسازی می شود  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کار بازسازی آرامگاه سید جماالدین افغان در دانشگاه کابل آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح،  قرار است این آرامگاه تا پایان سال آینده خورشیدی (۱۳۹۹) و با هزینه ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی ساخته شود.

در مراسمی که به همین مناسبت روز سه‌شنبه، یکم دلو، در مرکز معلومات افغانستان ((ACKU در دانشگاه کابل برگزار شده بود، سرور دانش معاون رییس جمهور، محمدجواد پیکار سرپرست وزارت شهرسازی و حمیدالله فاروقی رییس دانشگاه کابل اشتراک کرده بودند.

​سرور دانش در این مراسم نقش سیدجمال‌الدین را در «اصلاحات دینی» موثر توصیف کرد. به گفته او، هدف سید جمال‌الدین بیداری مشرق زمین بود و این بیداری، زمینه‌ساز رهایی از استبداد حکومت‌های وقت استعمارگر شد.

او گفت: «دانشگاه کابل ۱۱ سال پیش از انتقال پیکر سید جمال‌الدین تاسیس شده بود و این محل برای آرامگاه سیدجمال یک انتخاب دقیق بود».

محمدجواد پیکار، سرپرست شهرسازی و اراضی در این مراسم گفت که اداره حفظ و مرمت از آبدات این وزارت کار بازسازی آرامگاه سید جماالد‌ین افغان را امروز آغاز کرده است و آن را تا پایان سال ۱۳۹۹ خورشیدی به هزینه ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی به اتمام می‌رساند.

قابل یادآوری است که مقبره سید جمال‌الدین افغان در سال ۱۳۴۲ از مرمر سیاه در محوطه دانشگاه کابل ساخته شده بود. این آرامگاه در سال‌های جنگ دهه ۷۰ آسیب دیده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала