نماینده‌گان امریکا و طالبان در بارۀ صلح در دوحه به رایزنی ادامۀ می دهند

© Photo / © Photo / / © Photo / نماینده‌گان امریکا و طالبان در بارۀ صلح در دوحه به رایزنی ادامۀ می دهند
 نماینده‌گان امریکا و طالبان در بارۀ صلح در دوحه به رایزنی ادامۀ می دهند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نتیجه پافشاری حکومت افغانستان بر تأمین آتش‌بس ازسوی طالبان ، دور تازۀ رایزنی‌های نماینده‌گان این گروه با نماینده‌گان امریکا در دوحه طالبان وارد مرحله جدی‌تر شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که  محور این گفتگوها بحث روی اقدامات بعدی در روند صلح بوده است.

در همین حال، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و از نامزدان ریاست‌جمهوری طالبان را به گفتگوها میان افغانان  فرا می خواند، اما محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه می‌گوید که هرچند طرح کاهش خشونت‌ها بی معنی است، اما به گفته او حکومت نباید سبب توقف این گفتگوها شود.

سهیل شاهین، تویترش نگاشته است که زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژهۀ امریکا برای صلح افغانستان  و جنرال اسکات میلر، فرماندۀ کل نیروهای خارجی در افغانستان به نماینده‌گان از امریکا  و ملا برادر  معاون سیاسی  و شیر عباس ستانکزی و امیرخان متقی دو عضو دیگر این گروه به نماینده‌گی از طالبان  شرکت داشتند.

 شاهین نوشت: « شام دیروز ملا برادر اخند، شیرمحمدعباس ستانکزی و مولوی امیرخان متقی با داکتر زلمی خلیلزاد و جنرال سکات میلر در دوحه ملاقات نمود و در مورد اقدامات بعدی صحبت تفصیلی داشت. در نظر است که هر دو تیم امروز نشست مشترک داشته باشد».

درآمد روزانۀ طالبان از شاهراه بغلان-کندز - اسپوتنیک افغانستان
درآمد روزانۀ طالبان از شاهراه بغلان-کندز

 از سوی هم، مارک گراسمن، فرستادۀ ویژۀ پیشین امریکا برای افغانستان و پاکستان در مصاحبه با تلویزیون آشنا گفته است که تصمیم طالبان برای همه‌گانی ساختن طرح کاهش خشونت‌ها یک اقدام مثبت است.

اقای گراسمن در این باره افزود:« واقعیت این است که طالبان تصمیم گرفته‌اند این را همه‌گانی سازند که به کاهش خشونت‌ها تمایل دارند و یک آتش‌بس هفت تا ده روزه برقرار خواهد شد، این یک اقدام مثبت است».

گلبدین  حکمتیار، رهبر حزب اسلامی گفت:«بیائید از طریق مذاکراه با افغانان به جنگ پایان بدهیم و با حکومت اگر نمی شینید بیاید با سیاسیون بنشیند».

در این میان محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی گفته است که اگر توافقنامه بین حکومت و طالبان همزمان با امضای توافق نامه این گروه با امریکا ممکن نباشد در آن صورت اعتبار توافقنامه امریکا و طالبان مشروط  با امضای موافقتنامه این گروه با حکومت افغانستان ساخته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала