پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی افغانستان در سال 2020

© AFP 2023 / TIM SLOANپیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی افغانستان در سال 2020
پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی افغانستان در سال 2020 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بانک جهانی میزان رشد اقتصادی افغانستان در سال 2020 میلادی را 3.3 پیش‌بینی کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، این نهاد روز چهارشنبه (2 دلو)، در گزارشی را زیر نام «حرکت در مسیر پر از ابهامات» گفته است که زراعت در افغانستان رشد خوب داشته است اما ابهامات در اوضاع سیاسی کشور باعث بی‌اعتمادی سکتور خصوصی شده است. اما با آن هم میزان رشد اقتصادی افغانستان در سال 2019 میلادی، 2.9 درصد تخمین گردیده‌است.

پشتیبانی بانک جهانی از برنامه های اقتصادی و انکشافی حکومت افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
پشتیبانی بانک جهانی از برنامه های اقتصادی و انکشافی حکومت افغانستان

در این گزارش آمده است که این میزان رشد اقتصادی، عمدتا به دلیل بهبود وضعیت جوی و رشد سکتور زراعت در نتیجه‌ی کاهش تاثیرات خشک‌سالی به دست آمده است.

هینری کرالی، رئیس دفتر بانک جهانی در افغانستان، گفته است: «افغانستان در سال 2019 میلادی رشد داشته است، این یک خبر خوب است؛ اما هنوز هم وخامت شرایط امنیتی و ابهام در وضعیت سیاسی سبب تضعیف اقتصاد افغانستان می شود».

آقای کرالی افزوده است: «افغانستان برای دست یافتن به یک رشد مطلوب، افغانستان باید روند اصلاحات را تسریع ببخشد تا زودتر شرایط زندگی مردم بهبود و فقر کاهش یابد».

در همین حال بانک جهانی، پیش‌بینی کرده است که با کاهش خشکسالی و اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان رشد اقتصادی در سال 2020 میلادی به 3.3 درصد افزایش خواهد یافت.

از سویی هم رئیس دفتر بانک جهانی در افغانستان گفته است که جامعه جهانی باید در کوتاه مدت برای حفظ پیشرفت‌های اخیر افغانستان را حمایت کند و در راستای رشد بلند مدت و خودکفایی نیز افغانستان را کمک کند.

آقای کرالی تاکید کرده است که دولت افغانستان هم باید به شرکای بین‌المللی خود اطمینان دهد که روی حکومت داری پیشرفت ها صورت میگیرد و از منابع کمک نیز به طور موثر استفاده می شود.

در این گزارش آمده است که افغانستان برای ارتقای خوداتکایی در کوتاه مدت، باید زمینه‌ی تجارت را افزایش بدهد و علیه فساد اداری نیز مبارزه کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала