وزارت دفاع گزارش مبنی برفروش تانک‌های ارتش در فراه را نادرست خواند

© Photo / SIGAR / SIGARساختمان وزارت دفاع ملی افغانستان
ساختمان وزارت دفاع ملی افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع ملی کشور گزارش هیات مجلس مبنی بر فروش تانک‌های ارتش در جمعه بازار ولایت فراه را رد و گفت: هیچ امکان ندارد تانک‌های ارتش در بازار آزاد فروخته شود.

به گزارش اسپوتنیک،  خبرهای منتشر شده از ولایت غربی فراه در  خصوص ناپدید شدن تعداد زیادی تجهیزات و سلاح  باعث شد که نمایندگان افغانستان هیاتی را به ولایت فراه اعزام کنند.

این هیات، وضعیت فرماندهی پولیس، لوای دوم قول اردوی ظفر و ریاست امنیت ملی را در فراه بررسی کرده است.

«عبدالستار حسینی» یکی از نمایندگان مجلس افغانستان که ریاست این هیأت را برعهده داشت پس از بازگشت از فراه در گزارشی به مجلس گفت: بخش زیادی از تجهیزات نیروهای دولتی در «جمعه بازار» ولسوالی «خاک سفید» ولایت فراه توسط طالبان خرید و فروش می ‌شود، این در حال است که نیروهای دولتی با کمبود تجهیزات جنگی روبه ‌رو هستند.

 سلاح های دولتی چگونه  به دست طالبان می‌رسد؟ - اسپوتنیک افغانستان
سلاح های دولتی چگونه به دست طالبان می‌رسد؟

در گزارش این هیات آمده که وسایط و عراده‌جات نظامی در جمعه بازار فراه به فروش می‌رسد. قیمت یک عراده هاموی 25 هزار دالر است؛ در حالی یک هاموی 270 هزار افغانی قیمت دارد.

والی فراه به این هیات گفته که این هاموی‌ها توسط مافیا با قیمت بلند خریداری و به گونه امتیازی در اختیار طالبان قرار می‌گیرند تا این گروه از آن در برابر نیروهای امنیتی استفاده کنند. در این گزارش گفته نشده که تانک‌های نظامی توسط چه کسانی به فروش گذاشته می‌شوند.

با این وجودوزارت دفاع ملی در گفتگو با رسانه های افغانستان با رد این گزارش گفت: "این‌که تانک‌های نیروهای ارتش در فراه فروخته می‌شود کاملاً غلط است؛ زیرا حفظ وسایل و تجهیزات نیروهای ارتش برای رهبری وزارت دفاع مهم است و جدی گرفته می شود و به هیچ وجه چنین چیزی امکان ندارد که فرماندهان و یا اعضای نیروهای ارتش به چنین اقدامی دست بزنند."

در گزارش هیات کمیسیون امنیت داخلی مجلس نیز مشخص نشده که تانک‌های هاموی فروخته شده مربوط به کدام نهاد امنیتی بوده است؛ زیرا هم پولیس و هم نیروهای ارتش از تانک‌های هاموی استفاده می‌کنند.

وزارت دفاع ملی تاکید کرد که اگر هیات مجلس اسنادی در زمینه دارد باید به نهادهای مربوط بسپارد در غیر آن این اتهام محض است و به هیچ وجه صحت ندارد.

این در حالی است که ولایت فراه از دو سال به این طرف در تدترین وضعیت امنیتی قرار دارد. در گزارش هیات مجلس نیز آمده که از 10 ولسوالی فراه پنج ولسوالی این ولایت هنوز هم در کنترل طالبان است

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала