کمیسیون حقوق بشر: تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی پذیرفتنی نیست

© Photo / MOD fbنیروهای هوایی افغان
نیروهای هوایی افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که نهادهای امنیتی به اصل جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی پابند نیستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز دوشنبه (۷ دلو) گفت که تلفات غیرنظامیان در حمله‌های هوایی نیروهای دولتی افزایش یافته و این افزایش تلفات غیرنظامیان پذیرفتنی نیست.

بر بنیاد آمارهای این کمیسیون در ۱۲ ماه پسین تنها در حمله‌های هوایی نیروهای دولتی ۴۸۵ تن غیر نظامیان کشته شدند و ۲۶۵ تن دیگر زخم برداشته اند.

 کشته شدن بیش از 100 دهشت افگن در حملات هوایی و زمینی  - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن بیش از 100 دهشت افگن در حملات هوایی و زمینی در افغانستان

نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق بشر گفت: "یک فرد ملکی هم نباید در جریان منازعات مسلحانه افراد درگیر آسیب بیبیند، اما با تاسف ما روز تا روز نگرانی ما بیشتر می‌شود بخاطری که می بینیم آمار تلفات سال به سال بلند شده است".

این کمیسیون می‌افزاید که نهادهای امنیتی به اصل جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی پابند نیستند.

این در حالی است که به تازه‌گی دو شب پیش در نتیجه حمله هوایی نیروهای دولتی در ولایت بلخ هفت عضو یک خانواده جان باختند.

در همین حال، گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان با ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامیان می‌گوید که حکومت بر تعهدات خودش در جلوگیری از تلفات غیرنظامیان پابند نیست.

عزیز احمد تسل، رییس گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی در این باره گفت:«اگر تلفات افراد ملکی صفر نمی شود، حد اقل کم شود و این مسوولیت حکومت است که قاطعا برخورد بکند.»

عتیق الله امرخیل، نظامی پیشین در این مورد گفت: "تلفاتی را که ملکی‌ها می‌بیند ضعف دولت است و دولت روز تا روز ضعیف شده میرود بخاطر این که دیگر مردم به دولت اعتماد نمی‌کند".

اما وزارت دفاع ملی طالبان را عامل اصلی تلفات غیرنظامیان میداند.
روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید: "حفظ جان و مال افراد ملکی در صدر کارهای نیروهای امنیتی افغان قرار دارد، اما طالبان و دیگر گروه عامل اصلی تلفات ملکی استند".

در ماه‌های پسین ولایت‌های میدان وردگ، هرات و لوگر بیشتر گواه حمله‌های هوایی نیروهای دولتی و خارجی بوده اند. هرچند کمیسیون حقوق بشر آماری از تلفات غیرنظامیان این رویدادها را ندارد اما می‌گوید که شمار تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала