گذرگاه تورخم به‌روی افغانستان بسته شد

© AP Photo / K.M. Chaudary گذرگاه تورخم پاکستان به‌روی افغانستان بسته شد
 گذرگاه تورخم پاکستان به‌روی  افغانستان بسته شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گذرگاه تورخم در واکنش به اظهارات اخیرا رییس ‌جمهور اشرف غنی در رهایی منظور پشتین، رهبر تحفظ پشتون‌های پاکستان مسدود شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، گذرگاه تورخم در حالی به‌روی موترها و مسافرین مسدود شده است که اخیرا رییس‌جمهور اشرف غنی از بازداشت منظور پشتین، رهبر تحفظ پشتون‌های پاکستان از سوی پولیس این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار رهایی فوری او شده بود.

منابع محلی در ولایت ننگرهار می‌گویند که دروازه‌ی گذرگاه تورخم از سوی پاکستان به‌روی موترها و مسافرین مسدود شده است.

عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفت که پاکستان بنابر دلایل امنیتی صبح امروز (چهارشنبه، ۹ دلو) دروازه‌ی گذرگاه تورخم را مسدود کرده است.

آقای خوگیانی همچنان گفت که گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی برای بازگشایی این گذرگاه آغاز شده است.

 واکنش تند پاکستان به اظهارات غنی در مورد منظور پشتین   - اسپوتنیک افغانستان
واکنش تند پاکستان به اظهارات غنی در مورد بازداشت منظور پشتین

گذرگاه تورخم در حالی به‌روی موترها و مسافرین مسدود شده است که اخیرا رییس‌جمهور اشرف غنی از بازداشت منظور پشتین، رهبر تحفظ پشتون‌های پاکستان از سوی پولیس این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار رهایی فوری او شده بود.

به دنبال آن، وزارت خارجه‌ی پاکستان این اظهارات آقای غنی را مداخله‌ی آشکار در امور داخلی پاکستان خواند و گفت که چنین اظهاراتی برای تقویت روابط همسایگی خوب بین افغانستان و پاکستان سودمند نیست.

از سویی هم، در واکنش به بازداشت منظور پشتین، شماری از شهروندان افغانستان در کابل و ولایات شرقی از جمله ننگرهار دست به تظاهرات زده و خواستار رهایی او شدند.

در سال‌های اخیر این گذرگاه هر از گاهی به دنبال کشیدگی‌های سیاسی میان افغانستان و پاکستان مسدود می‌شد که منجر به کاهش داد و ستد تجارتی میان دو کشور نیز شده است.

گذرگاه تورخم در اواخر ماه سنبله سال جاری از سوی پاکستان به‌طور ۲۴ ساعته به‌روی تردد موترها باز شد. پیش از آن، این گذرگاه ۱۴ ساعت در روز یعنی از ساعت شش صبح تا هشت شام باز بود.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала